Home2008 Nieuw schip2002 tot 20072001sabbatical

 

mei
maartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktober

De reis naar Spanje

2 Mei.
Afgelopen nacht hebben we de Afrikaanse kust gezien! We zijn wel behoorlijk moe na deze nacht, van slapen is niet veel terecht gekomen, het was weer eens een onrustig zeetje. Dus eerst maar eens bijslapen!
's Middags de stad ingelopen. We hadden gehoord dat er af en toe concerten gegeven worden in de (druipsteen)grotten, dat leek ons geweldig! Helaas niet deze week. Er zou vanavond wel een ander concert zijn van een kamerorkest uit Keulen. Dus hebben we twee kaarten voor dat concert (in de cathedraal) gekocht. De kaarten waren niet geplaceerd daarom wilden we er ruim van tevoren zijn. Daar 's avonds aangekomen ontdekten we dat hier een tijdsverschil van een uur is zodat we het eerste stuk Vivaldi hebben gemist. Gelukkig mochten we nog wel (heel stil) naar binnen! Woensdag, 2 mei, Vandaag willen we met een kabelbaan de rots op. Helemaal naar boven en dan een stuk lopen naar St. Michels Cave, daarna nog ongeveer een kilometer naar de plek waar de apen zijn.

Onderweg ernaar toe werden we er bijna van overtuigd dat we beter een "taxi-toer" konden maken en zo alle atracties bijlangs. Het zou uren lopen zijn. We gaan toch maar met de kabelbaan. Achteraf viel het allemaal best mee en het grote voordeel was dat we op ons eigen tempo en niet met een groep alles konden bekijken. Zo'n kabelbaan blijft altijd spannend en op de terugweg zijn we halverwege ingestapt met behoorlijk wat wind. Maar we zijn heelhuids beneden gekomen en hadden er absoluut geen spijt van dat we het op deze manier gedaan hebben.
's Avonds op de fiets naar de supermarkt weer vers voedsel ingeslagen. terug naar boven

Donderdag, 3 mei. Deze dag regent het. Vandaag krijgen we het bericht dat de transactie van ons huis aan de Oosterhaven is afgerond. Om dit te vieren gaan we naar de watersportwinkel ("shipschandler") met een verlanglijstje. Een nieuwe lierhandle die 2x zo duur blijkt te zijn als in Nederland. Even slikken. Nieuwe "landvasten", na alle toeren zijn deze aan vervanging toe. Een waterafscheidingsfilter zodat we bij "slechte" diesel niet zo snel problemen met ons kacheltje hebben, een leeslampje dat we uiteindelijk terugleggen, fl.160,- is toch wel bizar. We willen ook nog "courtessy" vlaggen, dat zijn de vlaggen van het land dat je bezoekt, niet alleen uit beleefdheid maar ook omdat de douane dan in 1 oogopslag kan zien dat je een buitenlander bent. Gibraltar heeft een eigen vlag en onze volgende haven is Spanje dus een Spaanse vlag zou ook wel makkelijk zijn om alvast te hebben. Niet naar de prijs gevraagd maar bij het afrekenen bleken die (hele kleine vlaggetjes) 100 gulden per stuk te zijn. Laat ook maar zitten. De feeststemming sloeg om in frustratie. Ook hier blijkt Engeland voor andere Europeanen niet meer betaalbaar. Het lijkt wel of ze een soort Zuid Amerikaanse inflatie hebben. Alleen de drank is belasting vrij en met onze laatste Engelse ponden kopen we whisky. Vanavond heeft Aldert weer een hoofdstukje toegevoegd aan "de Techniek".
Morgenvroeg vertrekken we richting Cartagena, een reis van 3 dagen. terug naar boven


Vrijdag, 4 mei.
Rond half elf vertrekken we uit Gibraltar. De wind waait uit WestZuidWestelijke richting, kracht 6. In de ochtend zitten we aan dek. We hebben een behoorlijk gangetje en de zon schijn erbij. Een mooi moment om lussen en "dodemanseinden" aan de nieuwe touwen te splitsen!

Het weerbericht komt weer eens niet uit en zoals we zo langzamerhand gewend zijn, neemt de wind in de loop van de dag weer fors toe (kracht 8) en moeten de zeilen worden gereefd. Er komen grote golven en omdat de wind bijna recht van achteren komt draaien we de fok weg omdat het grootzeil alle wind vangt. Het is zaak om goed op de invalshoek van de wind te blijven letten want een onverwachte gijp (dan slaat het grootzeil plotseling naar de andere kant) is niet wenselijk met deze harde wind.
Op de snelheid letten we niet echt zodat we pas zaterdag, 5 mei op onze snelheidsmeter zien dat we 's nachts om 02:00 een absoluut record van 12 knopen hebben gelopen! Waarschijnlijk zijn we toen van zo'n hoge golf afgesurfd. Het slapen lukt niet zo best met deze heftige bewegingen. In de loop van de middag neemt de wind af naar kracht 7 en gek genoeg valt de wind 's avonds weg zodat de motor aan moet. Deze nacht kan er dus wat geslapen worden.
Zondag, 6 mei lopen we om 08:00 de haven van Cartagena binnen. De havenmeester lijkt ons te verwachten. We krijgen een plaats toegewezen en maken de papieren in orde. Zo langzamerhand dringt het door dat onze vaardigheid met de Engelse taal ons niet langer helpt. Het gaat met gebroken woorden en handen en voeten. Als alles is geregeld kruipen we onze kooi weer in. We kunnen nog wel wat slaap gebruiken! Rond de middag worden we weer wakker en wordt er gebrunched.
In de stad blijkt alles dicht te zijn. Ons ritme loopt niet parallel met het Spaanse ritme. Een auto huren moet morgen dan maar.terug naar boven


Maandag, 7 mei. De boot zal het deze week zonder ons moeten doen. De stadskleren worden ingepakt en in een sjieke zwarte Audi met airco rijden we richting Madrid. We hebben een paar dagen om de binnenlanden te verkennen en zo rijden we door La Mancha, het landschap van Don Quichot. Hier worden olijven geteeld en we zien talrijke wijngaarden. Het land lijkt droog maar de olijfbomen en druivenranken zien er welvarend uit. Irrigatie is de sleutel tot dit fenomeen. Zijn we in Nederland gewend dat kanalen ons overtollig water wegpompen, hier gebruiken ze kanalen om water aan te voeren. Wel vragen we ons af waar ze al het water weg halen.
Onze eerste stop is Albacete. We vinden een hotel waar we de nacht doorbrengen. 's Avonds gaan we de stad verkennen. We sjouwen heel wat rond maar slagen er niet in een alternatief voor Mc.Donalds te vinden. We worden er een beetje somber van en overwegen zelfs weer Chinees, als we aan de borden te zien een soort Engelse School voorbij lopen. Daar staan twee jonge meiden met elkaar te praten en Aldert spreekt ze aan om hulp. Ze spreken geen woord Engels, maar met wederom de Spaanse woorden uit de matrozentijd en in combinatie met gebarentaal, krijgt hij zelfs een briefje met daarop het adres van een echt intiem Spaans restaurant. Daar aangekomen vinden we inderdaad een klein en gezellig restaurantje. Enthousiast vertelt de waard wat de pot schaft. Wat we ervan begrijpen klinkt goed en als hij na afloop van zijn relaas ons verwachtingsvol aankijkt knikken we instemmend terug. We zien wel wat ervan komt. Geen idee of we moesten kiezen tussen alles wat hij opsomde of dat we van alles wat krijgen. Het begint met wijn en olijven en brood. Daarna komen gegrilde groenten en even lijkt het erop dat het dan afgelopen is. De borden worden weggehaald. Nou ja, het was erg lekker. Maar dan komt, als klap op de vuurpijl een grote gegrilde entrecôte invliegen. Dit kan niet meer stuk. Zo lekker hebben we de afgelopen dagen niet gegeten!
Dinsdag, 8 mei. Op aanraden van Miguel Vicente, die we in Madrid ontmoeten, gaan we vandaag naar Cuenca. Deze stad is op een rots gebouwd .

Op de Plaza Mayor van Cuenca staat een imposante Cathedraal. De oudste restanten stammen uit de 12de eeuw. De Cathedraal is grondig gerenoveerd en de glas in loodramen zijn recent vervangen door moderne abstracte vormen. Een beeldengroep van het laatste avondmaal ziet er levensecht uit. .

's Avonds eten we in het "dakterras"restaurant van het hotel. Het uitzicht is indrukwekkend maar het eten is ver onder de maat. Nu valt het ook niet na zo'n fantastisch maal als dat van gisteren......
We bellen met Wilfried en horen dat hij om 2 uur morgenmiddag een vliegtuig naar Nederland moet halen. Dus als we hem nog willen ontmoeten moeten we morgenvroeg op tijd vertrekken. Woensdagochtend, 9 mei. Om half acht laten we ons wekken. Het ontbijt wordt geserveerd in de de kelder van het hotel wat ook de bar is. Er hangt (los van de verschraalde rooklucht ook) nog een verlate bargast aan de bar en met de slechte ervaring van gisteravond laten we het ontbijt hier maar zitten. In de stad eten we een broodje en om 9 uur zitten we weer op de snelweg naar Madrid. We hebben afgesproken om 11 uur op de universiteit. Dankzij een goede routebeschrijving staan we vijf minuten voor elf op de parkeerplaats voor het Biologisch centrum. Wilfried komt ons ophalen en we bekijken zijn lab.

Per persoon heeft men de beschikking over een krappe "schrijfplaats" waar net een computer op past en een krappe werkplaats daarnaast. De luxe van aparte werkruimten zoals wij die in Haren op het lab kennen is hier geen sprake.
Het wordt een bliksembezoek en na de lunch moet Wilfried er vandoor. We zijn zo dicht in de buurt van Miguel dat we er alvast even langsgaan. Miguel heeft 14 jaar geleden zijn sabbatical op het Biologisch centrum in Haren doorgebracht. Toen in de groep van Prof. Feenstra, die inmiddels met emeritaat is.
Kontakt is gebleven en nu we in Spanje zijn vonden we het een leuke gelegenheid om hem op te zoeken. Omdat zijn groep ook met "eiwit-werk" bezig is gaat Anne morgen haar eiwitverhaal nog een keer houden. Er is ook een "proteomics-groep" geïnteresseerd en er zijn aankondigingen in het hele "Centro Nacional de Biotechnologia"gehangen.terug naar boven

Miguel is nog geen steek veranderd!

Leuk om hem na al die jaren weer te zien.
In Madrid logeren we op de plaza d'Espanje, in het hart van de stad. Dit is ook het plein waar het standbeeld van don Cervantes staat, én de figuren die hij heeft bedacht: don Quichot en Sancho Panza .

Donderdag, 10 mei. 's Ochtends lopen we door het centrum van Madrid en bekijken alle "geijkte" plekken. Het verkeer raast dwars door de stad en zelfs in de smalle straten worden de toeristen bijna omver gereden. Veel getoeter als er iets niet naar de zin gaat. Typisch een zuideuropese gewoonte zeker.
Na de lunch rijden we weer naar de universiteit. Dit instituut is een stuk welvarender dan de moleculaire biologie waar Wilfried werkt. Een vrij nieuw gebouw met uitstekende voorzieningen. Zo te zien is Miguel goed in staat om financiële bronnen aan te boren. Zijn lab is goed geoutilleerd. In de zaal waar het praatje is staan beamer en overhead al klaar. De computer wordt aangesloten. Alles werkt gelukkig. Na afloop wordt Anne uitgenodigd door het hoofd van de proteomics faculteit, Juan Pablo Albar.

Ook alweer een lab met alles erop en eraan. Om jaloers op te worden. Alleen lukken hun gels niet zo dus dat zit ons dan weer mee!
's Avonds worden we door Miguel getrakteerd op een overvloedig diner. Spaanse tijd : half tien. Eerder is het restaurnt niet open. Bij ons sluiten in de meeste restaurants de keuken om 10 uur! Gelukkig worden we deze keer met de keuze uit het menu gecoached. Dat is wel nodig want op het menu staan gerechten waar we het bestaan niet van wisten. Zo eet Aldert een "hengelaarsvis" en Anne keeltjes van kabeljauw. Als starter de nationale trots, ham van wild zwijn met echte zwarte poten. Het heeft alleen maar eikels gegeten en is erg smakelijk; daarna een heftige gesmolten kaas en na afloop ijs van lokaal fruit en uiteraard de plaatselijke brandy.
Ver na middernacht duiken we ons bed in. Morgen naar "huis"!terug naar boven

Vrijdag, 11 mei. Na het ontbijt pakken we de boel in en reizen af , terug naar Cartagena. Heerlijk om de drukte van de stad weer achter ons te laten. Het was een geweldige ervaring maar we zijn erg blij dat we weer naar de boot gaan.
De weg terug is lang nu we het in één keer doen. 500 kilometer. Halverwege een lunchpauze en in de loop van de middag terug op de boot die gelukkig nog precies zo is als toen we hem hebben achtergelaten. We hebben de Audi nog een dag en en gebruiken deze om groots levensmiddelen in te slaan. Ze hebben hier een onwijs grote supermarkt Carrefour, waar we vooral de zware dingen zoals bier, frisdrank en melk aan slepen. Dat scheelt weer een hoop sjouwwerk.
Zaterdag 12 mei. De huurauto leveren we in en de rest van de dag doen we klussen. Eigenlijk wilden we morgen naar Sardinië vertrekken. Het weerbericht geeft weinig wind dus grote kans dat we de "bromtol" moeten gebruiken. De dieseltank is halfvol en we hebben 500 mijl voor de boeg. Misschien hebben we de ontbrekende 200 liter nodig en omdat het bunkerstation tot maandag dicht is, stellen we het vertrek een dag uit.

maandag, 14 mei.
Om half drie zijn we bij het tankstation. Er zijn nog twee wachtenden vóór ons en we konden nog net voorkomen dat een derde voor z'n beurt ging.
Visserschepen laden meer dan 10.000 liter, dat duurt dus nog even. Om 5 uur zijn we vol en kunnen we uit Cartagena vertrekken. De wind is ZW 4-5. Mooi windje: we lopen 7 knopen. We maken de wachten iets langer omdat je dan beter slaapt. 4 uur op/ 4 uur af. Het wordt een lange reis, we hebben alle tijd om ons voor te bereiden op ons nieuwe vaargebied.Middellandse Zee; we varen er nog maar net en nu al hebben we groot ontzag gekregen voor de zeilers uit de oudheid. Het beeld wat we via vakantiekiekjes krijgen is een strakblauwe en warme zee. Voor de zeiler is er meer aan de hand. Tijd om vanuit de Pilot wat gegevens aan te dragen. De zee is een basin met een kleine uitgang bij Gibraltar. Door de zon verdampt veel water en de rivieren voeren niet genoeg water aan om het waterpeil te handhaven. Dan zou je denken dat het net als de Dode Zee in Israël steeds zouter wordt, maar dat is niet het geval. Het verdampende water wordt door de straat van Gibraltar opnieuw aangevoerd en daardoor ontstaat er een vrijwel constante stroom naar binnen. Voor ons was dat komend uit Portugal heel confortabel. Het water dat door verdamping steeds zouter wordt, zakt en heel diep is er een stroom richting Atlantic en zo is de zaak in balans. Kernwoord is hier diep. De straat zelf is 200 meter diep en een kleine 50 kilometer breed. Eénmaal onderweg, hebben we van Spanje naar Sardinië over een afstand van 500 zeemijlen (900 kilometer) een gemiddelde diepgang van 2.500 meter. Dat zijn diepten, waar wij met ons polderverstand niet bij kunnen. Wat een enorme bak water!
Een andere ingrediënt is de wind. Het waait hier in de zomer (gelukkig) meestal niet hard. Heel venijnig zijn de zgn. valwinden die plotseling op kunnen doemen en ook vrij snel weer verdwijnen. Het probleem zit hem meer in de richting. Het waait maar een korte periode uit één richting en omdat het zo diep is, bouwt de zee snel op. Korte steile golven zijn het gevolg. Vrij snel draait hij dan weer en zo krijg je deining van de oude windrichting en golven van de nieuwe windrichting. Je wordt helemaal geklutst in zo'n situatie en gelukkig beschikken wij over een bromtol (motor) om de wind naar onze hand te zetten. In de havens hoor je het vaak zeggen: veel met de motor; in de pilot geeft men aan: 1/3 motor; 1/3 motor en zeil; 1/3 zeil. Toen Paulus zijjn reizen maakte, was er geen bromtol en was het voortdurend klutsen. Naast de moeilijkheid van navigatie bij zoveel draaiende winden, moet het fysiek heel zwaar zijn geweest. Respect dus............

In de loop van de week een aantal keren snelle oorlogsschepen ontmoet; zou de NAVO een vloot voor de kust van Israël verzamelen? Het meest bizarre ervaren we donderdag 17 mei 's nachts. Eerst ziet Aldert op de radar opeens binnen de drie-mijls grens een signaal wat heel snel weer verdwijnt. Buiten niets te zien. Als Anne wachtloopt gebeurt hetzelfde. Snel naar buiten en tot mijn verbijstering zie ik opeens vlak achter de Necton een rood en een groen licht snel dichterbij komen.
Een heel snel schip? Dan opeens zie ik dat het een laag vliegend vliegtuig is. Even ben ik bang dat hij het windvaantje van de mast zal breken, zo laag vliegt hij. Er gebeurt niets en zo snel als hij er was verdwijnt hij ook weer. Op de radar niet te volgen.terug naar boven

Vrijdag 18 mei, we komen onder de kust van Sardinië. De telefoon doet het weer en we bellen Miriam, die gisteren jarig was.
In de loop van de middag varen de de havens van Cagliari binnen. We zijn 4 dagen en 4 nachten op zee geweest. De motor heeft 58 uren gedraaid.
Het valt niet mee om uit te zoeken waar gasten welkom zijn. De eerste haven die we binnen varen blijkt alleen voor leden te zijn. Uiteindelijk komen we op de goede plek: Marina de Sole, een jachthaven die nog maar net met de aanleg is begonnen. Men is druk bezig met het creëren van aanlegplaatsen. Er is één steiger met aan weerszijden in het water kettingen aan betonblokken die je vanaf de steiger met een lijn op kunt trekken om het achterschip vast te maken. Er ligt een Zweeds schip, zij waren de eerste bezoekers sinds kerst.
De tarieven lagen ook nog niet vast. Toen de Zweedse mensen hoorden wat men ons berekend had hebben zij meteen geld terug gevraagd omdat hun schip korter is. Sanitair is er (nog) niet. Gelukkig is dat voor ons geen probleem. We douchen toch het liefst aan boord.
's Avonds door een behulpzame havenmeester naar de wasserette gebracht. Sinds Lagos hebben we niet meer gewassen, het werd tijd. We hebben 5 tassen vol. Het plan is om ondertijd te gaan eten. Blijkt dat het een doe-het-zelf gebeuren is. We draaien uiteindelijk, 5 machines tegelijk waarvan er één met 12 kilo wascapaciteit. Daarna 3 grote drogers zodat we na een paar uur met tassen vol bijna schone en bijna droge was neerploffen in een restaurant. Zo snel omschakelen op Italiaans lukt niet helemaal zodat we iets heel anders krijgen voorgeschoteld dan we verwachtten..
Zaterdag, 19 mei. Vandaag verkennen we de stad. Cagliari schijnt al heel oud te zijn en op verschillende plaatsen vind je nog resten uit de romeinse tijd. Er is nog een deel van een amphitheater uit de 2de eeuw. Vanaf het Umberto terras van het St, Remy bastion heb je een prachtig uitzicht over de stad.

We ontdekken nu ook waar die oorlogsschepen die we onderweg zijn tegengekomen zijn gebleven: Er is een grote internationale marine oefening in dit gebied. Op dit moment zijn er 3500 marinemensen in Cagliari. De restaurants hebben grote moeite om iedereen van eten te voorzien. We lopen bij de v.v.v. binnen om te informeren hoe we het beste iets van Sardinië kunnen zien. Blijkt dat er 20 mei een groot folklore festival is in Noord Sardinië. De snelste manier om er te komen is met de rechtstreekse bus die om 07:00 vertrekt en goed 10:00 in Sassari is. De trein doet er langer over dus de keus is snel gemaakt. Zo zien we ook nog iets van het landschap!
Terug naar de boot lopen we langs de grote fregatten en mogen op het Ialiaanse fregat de "Libeccio" een kijkje nemen. Dit schip is begin jaren tachtig gebouwd om op russische atoomonderzeeërs te jagen.

Van de wapens die ze ons laten zien hebben we weinig verstand. Aldert is niet erg onder de indruk van de nogal verouderde navigatie instrumenten. Maar snel kunnen ze wel: in ieder geval 32 knopen; hoeveel meer willen ze niet vertellen.terug naar boven
Zondag 20 mei zitten we dus al om 07:00 uur in de bus naar Sassari. Er zijn nog 4 andere passagiers. De jongste spreekt wat Engels en wordt deze reis tolk. De chauffeur blijkt heel veel van Sardinië te weten en vertelt honderd uit. We worden opmerkzaam gemaakt op het verschijnsel "Nuraghe", hele oude van keien gebouwde verdedigingstorens die nog overal in het landschap staan. Het lijken wel stenen iglo's. De akkers die zijn afgebakend met stenen wallen doen ons aan Schotland denken. In sommige rotsen zijn "ramen" te zien. De grotten zijn vroeger bewoont geweest door heksen! Op het festival waar we naar toe gaan presenteren alle dorpen van Sardinië zich in hun plaatselijke klederdracht. Ooit is dit gedaan ter ere van een koninklijk bezoek aan het eiland Zo'n vijftig jaar geleden heeft de rotary club er de schouders onder gezet om elk jaar deze "Cavalcata Sarda" te organiseren.
Het wordt een enorme optocht. Naast de muziekkorpsen zijn er ook groepen die hun eigen (lokale) muziek presenteren.

Er worden volksdansdemonstraties gegeven op muziek van gitaren met zang of van accordeon.

Dan horen we opeens koebelgeluiden. Dat zijn dus de heksen waar de buschauffeur het over had! Ze springen af en toe tussen het publiek wat vooral bij jonge kinderen grote commotie veroorzaakt. Een meisje van een jaar of acht raakt zo van streek als één van de heksen naast haar komt zitten dat ze, toen hij z'n masker afzette nog steeds door bleef krijsen. Er was geen troosten tegen. Door hun rare maskers zien ze er afschrikwekkend uit.

Om 6 uur stappen we weer op de bus naar Cagliari.terug naar boven
Maandag 21 mei. Eigenlijk wilden we vandaag weer verder maar de wind is precies verkeerd. De vooruitzichten beloven goede wind dus wachten we liever een dag. De motor wordt nagekeken. Blijkt dat de dynamo is los getrild. Omdat het zo lastig is om erbij te kunnen wordt dat weer een hele klus. Maar goed dat we de tijd hebben!
Dinsdag 22 mei. Er is een probleem met onze provider. We kunnen geen verbinding krijgen. De mail en het reisverslag moeten wachten tot Malta. Maar hopen dat het daar wel gaat.

 

woensdag, 23 mei.
Als we langs de kust van Sicilië varen proberen we nog en keer verbinding te maken. En jawel, als Aldert buiten het telefoontje in de lucht houdt kunnen we via Palermo op Sicilië kontakt maken. Het is nu wel erg handig dat de kabelverbinding werkt. De mail en het reisverslag gaan de lucht in.
Inmiddels is de homepage uitgebreidt met een kaart waarop onze reis wordt bijgehouden. De overtocht verloopt op rolletjes. Er worden onweersbuien voorspelt en we halen alvast de stekker uit de marifoon antenne bovenin de mast om eventuele inslag-schade te beperken. In de loop van de avond ontstaat ineens een probleem: de stuurautomaat valt uit. Wat we ook proberen, het ding reageert nergens meer op. Snel het zeilpak aan en zelf sturen.

's Nachts een lampje boven het kompas en proberen zoveel mogelijk de koers vast te houden.
Ondertussen probeert Aldert er achter te komen wat het euvel zou kunnen zijn. Iets met de boordkomputer of misschien de motor van de stuurmachine? In één van de stroom-verdeel kastjes blijkt geen spanning te staan op de kabels naar de stuurmotor. Het lijkt er dus op dat er met de motor zelf niets mis is. Meer lastig dan gevaarlijk waarschijnlijk.
Donderdag, 24 mei. De voorspelde onweersbuien zijn op de radar goed te zien en we maken af en toe een klein omweggetje om erom heen te varen. Omdat we onszelf niet te lang willen belasten draait de motor bij om de vaart erin te houden zodat we uiteindelijk iets eerder dan verwacht Malta binnenlopen.

De naam van het eiland is een erfenis uit de tijd van de Feniciërs (plm. 800 v.Chr.): M-L-T, en betekent beschutte plek. Als we ons melden wordt er knorrig gereageerd: "waarom we ons niet eerder hadden gemeld?" Nou ja .... We informeren bij de havenmeester of we hier de autopilot kunnen laten reparern. Hij is er niet erg enthousiast over en raadt ons aan de spullen direkt naar Engeland te sturen voor reparatie. We gaan eerst maar eens bijslapen en dan morgen maar met Holland Nautic bellen, het bedrijf wat ons de autohelmspullen heeft verkocht.terug naar boven
Vrijdag, 25 mei. Al optijd gebeld maar het bedrijf is dicht vanwege ADV na hemelvaart. We lokaliseren de autohelmdealer in Valetta, de hoofdstad van Malta. Gelukkig hebben we de tijd en we gaan maandag Holland Nautic eerst nogeens proberen.
Fietsen in dit linksrijdend roekeloos verkeer is weer geheel voor eigen risiko maar het is toch een zegen dat we ons zo makkelijk kunnen verplaatsen.


Zondag, 26 mei wordt de zonnetent genaait

en Maandag, 27 mei leggen we kontakt met Holland Nautic. Die denken heel anders over de kundigheid op Malta. De Nederlandse monteur heeft dezelfde opleiding in Engeland gehad dan de Maltese en heeft er alle vertrouwen in dat we hier minstens zo deskundig geholpen kunnen worden. Dus gaan we voor de oplossing die op moment het dichtste bij is. Het eerste probleem wordt het maken van een betrouwbare afspraak. De mentaliteit is hier iets anders.
We wachten de hele dag tevergeefs op de monteur. 's Avonds gaan we naar het vliegveld waar Gineke om 24:00 aan zal komen.

Het vliegtuig landt ruim een half uur eerder zodat we rond twaalf uur al weer onderweg zijn naar de boot. De taxichauffeur van de heenweg heeft ons overtuigend afgezet. We moeten nog veel leren.terug naar boven
Dinsdag, 28 mei. Vandaag is Maysha jarig maar het lukt pas 's avonds om te bellen. An en Gien gaan Valetta verkennen, Aldert wacht op de monteur. Aan het eind van de middag toch maar weer naar het bedrijf toe en men belooft dat de monteur echt vanavond om 19:00 zal komen. Dat wordt kwart voor zeven(!) en de man, James Xuereh, (maar volgens ons is het de broer van Rik Felderhof) lijkt ons erg deskundig.

Hij demonteert het kapotte kastje en neemt het mee. Komt morgenavond zelfde tijd terug. Zo kunnen wij
Woensdag, 29 mei beginnen om de vele interessante plaatsen op Malta te gaan bekijken. En elke avond rond 7 uur komt James Felderhof aan onze autohelm prutsen. We raken erg op hem gesteld.

De week is voorbijgevlogen en Gineke gaat al bijna weer terug. We hebben nog een zeiltocht gemaakt naar de Blue Lagoon,

een mooie gelegenheid om het onderwaterhuis voor onze camera uit te testen.
En hier is uw guestwriter dus bijna verzopen, omdat ik niet overweg kon met flippers, noch met duikbril en snorkel. De duikbril paste niet goed over mijn eigen bril, zodat er water in stroomde, wat vervolgens mijn mond en neus instroomde, koelbloedig gefilmd door Anne.

Al met al vonden we Malta wat natuur betreft een erg dor eiland, wat de geschiedenis betreft erg boeiend, qua sfeer doet het Arabisch aan met hier en daar Engelse invloeden. Dit is ook terug te vinden in de architectuur: van moskeeën tot Engels aandoende kathedralen.terug naar boven

Mag ik mij even voorstellen als 'special guestwriter'? Maandag 28 mei kwam ik aan op het vliegveld van Malta. Als zusje van Anne geniet ik het voorrecht een weekje mee te mogen profiteren van haar en Alderts grote zucht naar avontuur. Dinsdagochtend hebben Anne en ik Valletta bekeken, de hoofdstad van Malta. Eerst met de bus ernaar toe. Wel, je verplaatsen per bus is op Malta een avontuur op zich. De nieuwste modellen stammen uit de zestiger jaren, enkele tientallen zijn nog van voor de oorlog (WO II, dat wel). De computermonteur die op dit moment aan boord is vertelt dat er gisteren een parlementsvraag is geweest, 'how old are the busses?'. Maar waag het niet over modernisering te reppen, de bussen zijn stuk voor stuk particulier bezit en de toeristen zijn er dol op. Ook al maken ze een klereherrie, ook al zit er geen deur in en rolt er in scherpe bochten af en toe iets (of iemand?) naar buiten.

Misschien dat daarom de bestuurdersplaats steevast is ingericht als een klein kapelletje. Enfin, wij werden licht geklutst maar veilig afgeleverd bij de Triton-fontein, waarna we via de City Gate de Valletta binnenwandelden. Winkels, een paar terrassen en veel historische gebouwen waar nu o.a. het parlement gevestigd is. Valletta is voor Maltezer begrippen een jonge stad, gebouwd vlak na het Turkse beleg in 1565. De toenmalige grootmeester (naar wie Valletta genoemd is) liet direct na hun aftocht in vijf jaar tijd een bewoonbare vestingstad uit de grond stampen. Na dit uitstapje is mijn fotorolletje (36) al bijna vol, dat wordt nog wat. Woensdag de middeleeuwse stad Mdina bekeken, vroeger de hoofdstad van Malta, nu meer een openluchtmuseum met maar 400 inwoners en verder vooral kloosters, kerken en paleizen van de Maltese adel, meest 17e eeuws of ouder. Hier vestigden zich de johannieterridders in 1530, om na twee jaar naar Valletta te verhuizen. In een prachtige oude ridderzaal hebben we gelunched De concentratie bezienswaardigheden is hier zeer hoog en tussen alle uitstapjes door hebben we ook nog de Malta-experience ondergaan, de geschiedenis van Malta in 3000 dia's die ik allemaal heb geprobeerd te onthouden zodat ik nu alleen nog maar kan vertellen dat de Maltezer ridders ten tijde van het Turkse beleg hun kanonnen voedden met de hoofden van de gesneuvelde Turken. Verder heeft u niets meer aan mij want toerist-zijn op Malta is een meer dan fulltime bezigheid.terug naar boven

 

 

 

route 
reis 
photo's 
plan 
de route 
reisverslag 
techniek 
Photo's