Home2008 Nieuw schip2002 tot 20072001sabbatical
oktober

 

maartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktober

Naar huis!

Marseille, maandag 1 oktober.
Afgelopen weekend nog wat doorgeprutst aan de mast en een uitstapje gemaakt naar Arles. Zo hebben we ook nog in de voetsporen van Vincent van Gogh gelopen! Toen zijn we doorgereden naar Moriés, een dorp in het hart van de Alpilles, dat is het (lage) gebergte van de Provence. Prachtige omgeving en heerlijk gegeten in een klein restaurant. Vandaag moet er weer serieus gewerkt worden. De paal waar de radar op staat moet eraf
.

Als we over het voordek lopen inspecteren we de mastvoet nog eens. Zou er toch een lasnaad kapot zijn? Het zou in ieder geval de lekkerij verklaren. Als we de lasnaad schoonslijpen, blijkt deze aan één kant volledig en aan de andere kant van de mastvoet voor de helft te zijn gescheurd! Poseidon is met ons geweest, want nog een klein stukje en we hadden de mast verloren. We vinden iemand die de lasnaad open wil slijpen en opnieuw lassen. terug naar boven

Een prettig idee dat we daar in Nederland niet meer achteraan hoeven. Een geluk bij een ongeluk dat we het nu ontdekt hebben. Er wordt bijna vier uren aan gewerkt maar het werk wordt perfect afgeleverd. Geverfd en al! 's Avonds gaan we uit eten in Marseille in een visrestaurantje aan de oude haven.
Dinsdag, 2 oktober. We staan vroeg op want er moet vandaag veel gebeuren. Eerst de boot grondig soppen want het ijzerslijpsel van de mastvoetreparatie heeft al voor talrijke roestplekjes gezorgd. Dan moet de mast en de giek zorvuldig in bubbeltjesplastiek worden ingepakt. De chauffeur is afgelopen nacht al aangekomen en inmiddels uitgeslapen
.

Hij is diegene die er voor zorgt dat de boot goed op de dieplader gezet wordt. Dat wordt heel zorgvuldig gedaan. Dan de mast er bovenop. Het transport moet worden begeleid en dat gaat met een auto met zwaailichten. Die stond op de heenweg op de dieplader.

 terug naar boven

Wij zijn dit transport als bijrijders ingehuurd en rijden vóór het transport aan op 2 baans wegen. 60 Km. per uur en tijdens de spits niet door de steden en in Frankrijk alleen bij daglicht. Als er een smal gedeelte in de weg komt door b.v. een brug, moeten wij het tegemoetkomend verkeer stopzetten. Op 4 baans wegen rijden we er pal achter zodat achterop komend verkeer goed kan zien dat we een langzaam transport zijn.

Deze eerste dag komen we tot aan Montélimar. Met de volgauto rijden we 's avonds naar de stad om een hapje te eten. We slapen gewoon op de boot en zorgen 's morgens voor het ontbijt. Toch makkelijk als je je huis zo bij de hand hebt! De volgende dag bij daglicht weer onderweg. De vergunning voor dit transport schrijft voor welke routes er gereden mogen worden. Uiteraard niet over de snelweg en vaak over landwegen. Zo komen we door tal van dorpen. We rijden met de boot door de Pré Alpes. Dat is bizar, met een boot door de bergen!

 terug naar boven

We zijn niet de enigen die zo onderweg zijn. Op een gegeven moment passeren we nog twee diepladers met boten die uit Nederland naar het zuiden rijden. We zijn 4m40 hoog en dat is af en toe knap spannend. Zó spannend dat we één keer vlak voor een viaduct van de weg af gaan om het nog eens precies te meten omdat er geen centimeter over is.

De dieplader kan wat zakken door lucht uit de luchtbalgen te laten ontsnappen. Het moet precies passen. Voetstaps rijdt de dieplader onder het viaduct door. De chauffeur kan achteruit kijkend zien of we niet klem lopen. Er is niets over maar dat hoeft ook niet. Dit obstakel hebben we weer gehad!
Deze avond rijden we tot aan Chalon sur Saône. We moeten even wachten in verband met de spertijd rond het spitsuur. Die tijd gebruiken we om een hapje te eten en daarna rijden we (nog nét voor het donker) het transport alvast door de stad heen zodat we morgenochtend meteen weer verder kunnen. Donderdag, 4 oktober. Vanmorgen rijden we door de streek waar de Chablis vandaan komt
.

 terug naar boven

's Middags rijden we door het champagnegebied. We komen vandaag tot aan Reims. Morgen wordt een rustige dag want tot aan de grens met België is het nog maar vier uren rijden en bij daglicht mogen we België niet door. We parkeren aan de kant van de weg en brengen de avond door met een spelletje Mah Yong. Vrijdag 5 oktober kunnen we rustig beginnen. We moeten aan de grens toch uren wachten. Dus rijden we na de ochtendspits Reims door.

We kunnen ons goed voorstellen dat je hier in de ochtgendspits ook niet met zo'n transport doorheen moet rijden! Rond de middag zijn we aan de Belgische grens gekomen. We hebben nu tot vanavond pauze. Er zijn nog genoeg klussen zoals gewoonlijk. We kunnen de kachel weer eens niet aan de praat krijgen. Aldert gaat de brandstoftoevoer vervangen. Er zijn ook nog een paar plekjes van het onderwaterschip bij te werken. En er moet natuurlijk nog gegeten worden. Echte Belgische patat met frikandel, dát is een tijd geleden! Ondertussen past Geert, de chauffeur, het transport aan voor België en Nederland. De Franstalige borden worden vervangen door Nederlandstalige borden en de verlichting wordt nagekeken. Elk land heeft zo zijn eigen voorschriften. Er moet bij de Franse politie nog een euro-vignet worden gehaald en er is nog een onduidelijkheid in de vergunning door België. In Nederland mogen we niet meer meedoen omdat je een speciaal diploma nodig hebt als begeleider. Tot 4 meter breed mag een transport zonder begeleiding zowel dag en nacht, als het maar buiten de spits is. In het weekend mag je in Nederland niet rijden tussen zaterdag 12:00 uur en zondag 18:00 uur. Eigenlijk komen we tijd te kort maar Geert maakt daar geen punt van. terug naar boven
Tegen 20:00 uur gaan we weer op stap. Het eerste stuk België is een puzzelrit. Weer extreem kleine wegen en opeens staan we voor een viaducht van 3m90. Met onze 4m40 lijkt dat voor ons een groot probleem. Geert is er niet van onder de indruk en meldt dat de 3m90 alleen aan de zijkanten gemeten worden en dat midden onder het viaduct 4m50 is. Stapvoets rijdt hij het viaduct onderdoor. Wij zitten met kromme tenen achterom te kijken.. Maar Geert heeft gelijk, in het midden is dit viaduct hoog genoeg.Voor ons blijft elk viaduct heel spannend. Nu we er weer achter rijden lijkt het voortdurend op dat wij te hoog zijn. In de loop van de avond bereiken we de snelweg en nu kunnen we met 80 km/uur onze weg vervolgen. Zo rijden we om kwart voor één deze nacht Nederland binnen. We zoeken een parkeerplek om te overnachten. Zaterdag, 6 oktober zijn we terug in Nederland . Het is een raar idee om je met de boot aan de land-kant van de dijk rond het Ijsselmeer te verplaatsen.

Het meest vreemd is nu om óver de brug ter hoogte van Urk te gaan in plaats van er door.
Als we in de buurt van Drachten zijn komt een gediplomeerde begeleider ons tegemoet. Het laatste stuk van dit transport wordt een echt konvooi! Rond twee uur arriveren we veilig en wel in Drachten. Binnen een uur liggen we weer in het water. Wel even wennen aan het brakke water in deze sloot nu we zo lang in het heldere zoute water van de Middellandse zee hebben vertoefd. We moeten tot maandag wachten om de mast weer te installeren en gaan dan aan het laatste stukje van onze grote reis beginnen. In de loop van week 41 komen we (volgens plan) terug in Groningen.

Drachten, maandag 8 oktober.
Dit weekend stond in het teken van familiereünie. Onze kinderen, An's ouders en zus en Aldert's broer zijn aan boord geweest. Vandaag vroeg op want we willen graag verder. Maar het waait te hard om de mast in de kraan te hangen. Dat is dus even een pas op de plaats. We mogen het autootje lenen en gaan alvast de zeilen naar de zeilmaker in Grou brengen. Ze worden nagekeken, zonodig hersteld en gewassen. Uiteraard zijn er nog de nodige andere klussen dus vervelen doen we ons niet.
 terug naar boven

Dinsdag, 9 oktober. Het waait nog steeds te hard. Er zijn gelukkig nog meer klussen maar de vooruitzichten tot zaterdag zijn niet best. De harde wind blijft en onze onrust neemt toe. Het zou toch wel heel vervelend zijn om de boot hier achter te moeten laten. Ook lastig want we moeten voorlopig de potten en pannen van de boot blijven gebruiken zolang de inboedel nog opgeslagen is. Het wordt een onrustige nacht. Om half vier zitten we achter een kop thee naar buiten te turen. Horen we dat de wind afneemt? Maar ja, nu slaapt de kraanmachinist natuurlijk. De volgende ochtend wordt er om 8 uur op de boot geklopt. Natuurlijk liggen wij dan inmiddels diep te slapen. Ze gaan het proberen! Binnen 5 minuten zijn we in de kleren en varen we de boot naar de kraan. Het is erg spannend want met grote masten hebben ze hier niet zoveel ervaring. Er zijn veel kwetsbare onderdelen aan de mast en af en toe lijkt het erop dat het erg fout gaat. Uiteindelijk gaat hij de lucht in en zetten we onder hoge druk de voorstag en de twee hoofdstagen aan stuurboord en bakboord vast. De kraan mag los. Opgelucht maken we in een iets lager tempo de andere stagen vast en zetten de giek weer vast aan de mast. Tegen 11 uur varen we Drachten uit.

Wat een opluchting! Misschien was het nog niet eens zo gek om de afgelopen paar dagen hier te zijn. Zo hebben we goed kunnen acclamatiseren; een soort decompressieperiode. We zijn nu goed voorbereid op wat ons in Groningen te wachten staat.
Met onze hoge mast kunnen we niet rechtstreeks naar Groningen varen. De "staande-mast-route" voert ons langs Leeuwarden, Dokkum, het Lauwersmeer, Zoutkamp, het Reitdiep en Dorkwerd, zodat we aan de kant van Paddepoel de stad binnenkomen. Deze dag komen we nog tot aan Birdaard. In de loop van donderdag varen we de provincie Groningen binnen
.

De sluis bij Zoutkamp is tijdelijk gestremd omdat er duikers bezig zijn. Als we een praatje maken met de onderhoudsmensen die aan de kant staan vragen ze ons waar we vandaan komen: "dagje Lauwersmeer, mevrouw?" en als ik zo achteloos mogelijk antwoord dat we uit Egypte komen denken ze dat ze het niet goed verstaan hebben. We varen tot Garnwerd.

We hebben met het thuisfront afgesproken dat we rond vier uur vrijdagmiddag de Oosterhaven in Groningen binnen varen dus we hebben alle tijd. terug naar boven

Vrijdagmiddag, 12 oktober. Het is prachtig weer als we Groningen binnenvaren! In het zonnetje aan de Westerhaven tuigen we de boot op. Feestvlaggetjes en de vlaggen van alle landen waar we deze reis zijn geweest.

Het is kwart voor vier als we de laatste brug vóór de Oosterhaven doorvaren en we onze dierbaren met confetti, toeters en een spandoek aan de kant zien staan.

We meren af voor ons nieuwe appartement, "de Branding".Het goede schip de Necton is maandenlang ons thuis geweest; heeft ons veilig over zee gebracht. We hebben kennis kunnen nemen van vreemde culturen en zijn we één geweest met de natuur. Verrijkt pakken we de draad weer op!

 

 terug naar boven



plan 
de route 
reisverslag 
techniek 
Photo's