Home2008 Nieuw schip2002 tot 20072001sabbatical
reis

Reisverslag van de reis naar Zweden,

augustus 2004

Op woensdag 4 augustus zijn we uit Groningen vertrokken.

Inge is met de trein uit Roodeschool gekomen en vaart de komende dagen met ons mee. Het is een zonnige dag en de wind komt uit NO. Niet de perfecte richting als je naar Zweden wilt maar met kracht 4 geeft het niet veel problemen.

Om 14:00 varen we Delfzijl uit. Waarschijnlijk hebben we weer verkeerd gekeken want het tij is niet wat we dachten. Ons plan om naar Juist te varen wordt bijgesteld. We gaan ankeren in de Memmert. Om 18:00 zijn we op de plek.

Donderdag 5 augustus staan we op tijd op. Om half acht vertrekken we, nagekeken door een nieuwschierige zeehond. Voor de zekerheid slikken Inge en Anne anti-zeeziekte druppels. Er staat weinig wind maar we moeten er pal tegenin, op de motor.

Eind van de middag lopen we Helgoland binnen onder zeil!

Vrijdag 6 augustus gebruiken we om belastingvrij inkopen te doen. Inmiddels zijn de diesel, de drank en de sigaretten wel flink duurder geworden maar het loont nog steeds. Inge vaart vanmiddag met de veerboot  naar Wilhelmshafen waar Michiel haar op komt halen...

Zaterdag 7 augustus varen we om half tien Helgoland uit. Het is altijd een heel gedoe om, als er nog een kleine tien jachten bij jou langszij liggen, weg te komen. Iedereen moet aan boord zijn en meewerken. Dat geeft vooral als mensen nog niet ontbeten hebben nog wel eens wat discussie.terug naar boven

Het is inmiddels dertig graden Celsius maar gelukkig staat er een lekker windje en varen we zo'n 7 knopen. In de middag valt de wind weg en zetten we de gennaker bij. Zoals gebruikelijk kan deze er na een uur weer af omdat de wind teveel is toegenomen. Maar even later proberen we het nog een tweede keer. Het is heerlijk om in de schaduw van dit grote zeil op het voordek te zitten. Zoals gebruikelijk hebben we weer een lifter mee, een duif.

Binnen is het veel te warm. In de loop van de avond trekt de wind weer aan en zet Aldert twee riffen en de kotterfok. We stuiven met een gang van 7-8 knopen de Deense kust voorbij. De duif onderneemt een poging om naar de kust te vliegen maar komt na een uurtje toch weer terug..terug naar boven

Zondag 8 augustus.

De kotterfok en de riffen zijn inmiddels opgeruimd. De wind blijft nog wel heel erg vlagerig.. Rond de middag zeilen we ter hoogte van het Limfjord. We luisteren naar de weerberichten want we willen, als we in de Jammerbocht zijn niet voor verrassingen komen te staan. Het lijkt erop dat de wind verder zal afnemen, dat is gunstig. Maar de richting is ongunstig want we moeten er straks pal tegenin. Dat is met deze eegang ronduit slecht. Omdat we alletwee eigenlijk heel erg moe zijn bedenken we een alternatief. De duif heeft inmiddels het schip verlaten. We varen Hanstholm binnen. Een grote visserij haven waar jaarlijks 35.000 vissersboten uit 13 verschillende landen hun vis ( 40 - 50.000 ton voor consumptie en 100.000 ton voor industrieële doeleinden) afleveren. Niet echt een plek voor een jacht maar uiteindelijk mogen we langszij een visser. Na een snelle hap en een frisse douche duiken we om 20:00 de kooi in en slapen tot de volgende morgen 06:00..terug naar boven

Maandag 9 augustus zijn we dan heerlijk uitgeslapen als we om half zeven vertrekken. Inmiddels is de wind helemaal gaan liggen en is de zee spiegelglad. De motor blijft aan, we slingeren nauwelijks dus kunnen we ondertussen nog wat klussen. De luiken van het nieuwe  achterzitje moeten worden vastgezet. Het voorluik gaat open om de hitte wat te compenseren. Een raar idee om zo het meest gevreesde stuk Noordzee over te.

Na de avondmaaltijd is er genoeg wind om het laatste stuk oversteek naar Zweden te zeilen. En zo zitten we, om 23:30 bij kaarslicht met een goed glas whisky op onze stoere boot, ten anker in Zweeds water..terug naar boven

Dinsdag 10 augustus vertrekken we, na een uitgebreid ontbijt voor het laatste stuk naar het Trolhättan kanaal. We varen tussen prachtige rotseilanden door naar Göteborg

waar we om 12:30 afmeren in de jachthaven. In 1999 waren we hier met Pa, Inge en Jurjen. 's Middags lopen we, in de brandende zon door de stad om inkopen te doen. We eten, net als 5 jaar geleden 's avonds steurgarnalen aan boord. De Zweedse buren in de jachthaven lenen ons hun havengids van het Vänern meer met een hoop suggesties waar, en waar niet te gaan. Het houten achterzitje wordt aan de onderkant geïmpregneerd maar de dure hars die we daarvoor kochten is na 10 minuten al kokend verandert in een massieve klomp. Gelukkig hebben we nog andere verf aan boord en kan de klus worden afgemaakt. Aan de wal, aan de overkant van het kanaal, is een muziek manifestatie aan de gang (net als 5 jaar geleden) en we gaan er met een veerboot naar toe. We horen een grote reggae-achtige band en drinken een glas zweeds bier. Rond middernacht laten we ons weer naar de andere kant van het kanaal brengen, morgen willen we niet al te laat vertrekken..terug naar boven

Woensdag 11 augustus, om half negen varen we door de eerste brug.

Voorlopig heet dit kanaal nog  "Götta Alv. De brug is 19,5 meter hoog en waarschijnlijk kunnen we er net (niet) onderdoor. Gelukkig kunnen we met de marifoon vragen om een opening, die er binnen een half uur is. De afstand naar het Vänern meer is 85 kilometer. Aan het begin van het meer staan onze (onder)buren Henk en Dineke op een camping en we hebben afgesproken dat ze een paar dagen met ons mee zullen varen. We bellen dat we eind van de middag verwachten aan te komen. Maar dat valt tegen want als we er bijna zijn blijkt dat de spoorbrug, even buiten Trolhättan, niet omhoog wil. Het is nog steeds erg warm en als we toch moeten wachten, gaan we zwemmen in het kanaal. Uiteindelijk wordt de reis na 2 uur weer voortgezet. Bij de laatste sluis moeten we nog eens een uur wachten omdat er een tamelijk groot vrachtschip van de andere kant komt en we niet kunnen passeren. Al met al zijn we om 21:00 in Vänersborg waar Henk en Dineke al een poos hebben staan te wachten. Ondertussen al wel een maaltijd gekookt zodat we meteen kunnen eten. Henk en Dineke komen morgenvroeg met hun spullen aan boord..terug naar boven

Donderdag 12 augustus, het is nog steeds prachtig weer. Om 10 uur arriveren onze opstappers. Met hun auto gaan we naar een grote supermarkt om voor de komende dagen te provianderen. Dineke vaart meteen mee en Henk gaat terug naar de camping om de auto terug te brengen. We pikken hem onderweg op, Dineke weet waar de camping ongeveer is.

Gewapend met een verrekijker speurt zij de kust af maar de camping is in geen velden of wegen te bekennen.

Waarschijnlijk na de volgende bocht maar als we na een aantal bochten nog steeds niets zien varen we naar de wal om te vragen..terug naar boven

Blijkt dat we de camping een uur geleden voorbij zijn gevaren. Vanaf het water is het heel lastig orienteren! Omdat Dineke het mobieltje bij zich had konden we Henk ook niet vragen. Blijkt dat hij ons voorbij heeft zien varen en toen uiteindelijk weer naar de tent is gegaan. Maar goed, uiteindelijk komt hij naar ons toe zwemmen en komt het toch nog allemaal goed (zie foto).

We zetten koers naar Lüröskågård, het verste punt van onze reis. Dit is een bescherm natuurgebied. Er komt geen ferry maar natuurlijk kunnen mensen die zelf een boot hebben dit eilandengebied bezoeken. Er staan een paar huisjes op het eiland maar er zijn geen wegen (ook geen auto's) of winkels. Wel wandelpaden. .terug naar boven

Wij proberen onze nieuwe bbq en Henk blijkt een prima kok te zijn.

Het wordt een prachtige avond. In de verte zien we wat onweersflitsen in de lucht. Bij ons gaat de zon weer prachtig onder.

Vijdag, 13 augustus. 's Morgens gaan we het eiland verkennen  

Dit eiland maakt deel uit van een groep eilanden, de Djurö eilanden. Het is een nationaal park dus bescherm gebied. Vlak bij het haventje staat een gastenhuis en de eigenaar kan eventuele gasten van het vaste land ophalen met zijn boot. Verder hebben we nog een aantal (zomer) huizen gezien maar die zagen er niet allemaal bewoond uit. Rond half één vertrekken we, richting Mariestad. We hadden bedacht dat we dit traject konden bezeilen maar we moeten hoog aan de wind en gaan dus erg scheef. De wind is straf NE en we moeten er steeds meer tegenin. Dat is niet comfortabel en als Dineke zeeziek wordt zetten we de motor bij. Het laatste stukje onder Törsö door is erg spannend. Hier liggen veel sten, deels onder water en het kanaaltje is erg smal. Door de harde wind liggen sommige boeien bijna plat op het water en zijn dus moeilijk vanuit de verte te zien. We halen dan ook opgelucht adem als we de pieren van Mariestad binnen varen. Eerst maar een bodempje in de maag met een kop thee en een biscuitje maar uiteindelijk toch een goed glas gedronken op de behouden aankomst. De plaatselijke VVV is ook het havenkantoor. We kunnen er gratis internetten en halen een weerbericht op. De wind draait naar ZW. Dat betekent tegenwind... We lopen nog een rondje door de stad en bekijken de cathedraal. 's Avonds gaan we optijd de kooi in..terug naar boven

Zaterdag 14 augustus, zijn Henk en Dineke al vroeg op pad om vers brood en aardbeien te halen. We tanken water en diesel. We gaan weer op pad! Aanvankelijk is het nog een beetje fris door de bewolking. De wind is ongunstig dus varen we op de motor. Voor de zekerheid heeft Dineke stugeron geslikt tegen zeeziekte, maar zo slecht als gisteren zal het vandaag niet worden. We meren af bij slot Läksö, een prachtige plek!

Naar het schijnt gebouwd en bewoont door een bisschop maar nu een toeristische trekpleister. We zien een bruispaar de kapel binnenlopen, kennelijk kun je deze plek huren. We kijken wat rond aan de buitenkant en gaan weer aan boord. Naar Spiken gaan we nu. Een visserijhaven waar we 5 jaar geleden ook waren. We kopen er gerookte zalm. Met sla en aardappelsalade en natuurlijk yochert met verse aardbeien hebben we een heerlijke maaltijd!

Zondag 15 augustus is het weer stralend weer hoewel de barometer zakt. Er staat een flinke bries en we buizen enorm. Het plan was om de camping van Henk en Dineke op te zoeken maar het gebonk is onaangenaam en we onderbreken de reis in Dahlbergså. Blijkt dat we per ongeluk een raampje open hadden en nu is het beddegoed uit de punt nat. Gelukkig droogt dat snel in de zon en in de wind. Henk en Aldert proberen te vliegeren maar daarvoor staat er niet genoeg wind. Daarintegen moesten we een tijdje zoeken om een beschutte plek zodat we konden badmintonnen..terug naar boven

Maandag 16 augustus maken we een vroege start omdat we veel tegenwind verwachten. We blijven dicht onder de kust dus valt de deining mee. De barometer is nog verder gezakt. De komende dagen letten we extra op het weer in verband met de oversteek. Rond half elf zetten we Henk en Dineke af met het kleine bootje ,

wij varen door naar Vänersborg. Henk komt met de auto zodat we nog ruim proviand in kunnen slaan en bij een werf kopen we sikaflex om het nieuwe achterzitje waterdicht te maken. Dat voorkomt natte voeten op de reis terug!

Na de lunch zetten we koers naar Trolhättan. We kunnen nog een stuk van het kanaal varen omdat de sluizen voorspoedig gaan

Dinsdag 17 augustus. Hoe we het ook bekijken, voor de komende dagen is de wind voor ons fout. Zuid West en nog minstens een week. We overleggen de terug reis. Aldert heeft veel moeite met het Kielerkanaal dus dat is geen optie. We besluien in de buurt van het Limfjord nog een keer wetteronline te bereiken en op grond van hun voorspelling een keuze te maken. We varen al om 7 uur onderweg naar Lilla Edet, de laatste sluis. Dan zitten we weer op zeeniveau, 44 meter lager dan het Vänern. We hebben nog wat oponthoud bij bruggen maar in de middag varen we in het kielzog van een coaster zodat we de bruggen in Göteborg zo kunnen passeren. We ankeren bij een eiland voor de kust .

's Avonds vallen er bakken regen en er is onweer. We hakken de knoop door en gaan via het Limfjord..terug naar boven

Woensdag 18 augustus varen we om 8 uur. De wind valt mee. De bui heeft de lucht opgeklaard en het is zonnig. We zeilen de eilanden voorbij maar rond de middag valt de wind weg. Aldert probeert een visje te vangen (zie foto) maar dat gaat niet zo voorspoedig..

Na een uur en ondanks dubbel lood nog steeds niets. Waarschijnlijk de verkeerde tijd van het jaar! Rond 9 uur 's avonds varen we het fjord binnen en zoeken we een ankerplek.

Donderdag 19 augustus. Het heeft flink gehoosd en geonweerd vannacht maar als we om 8 uur opstaan is het droog. Vandaag leren we een nieuw stuk Deense logica. Als we bij de brug van Aalborg zijn zien we dat de brug om half twaalf open gaat. Aan onze kant van de brug ligt nog een (Deens) schip en aan de andere kant varen 2 Duitse jachten. Inderdaad, om twaalf uur gaan 2 van de 3 lichten op rood. De brug gaat open en het derde licht springt op rood, de Deen vaart door de brug. Knap brutaal, vonden wij want waarschijnlijk staan de lichten aan de andere kant op groen. Wij wachten netjes en na een tijdje wordt het 2 rood en gaat de brug weer dicht. Volgende opening 13:00. Geheel overstuur maken we aan de kant vast en roepen de brugwachter op. Dan horen we dat 2 rood betekent: dichtbij komen en 3 rood: zo snel mogelijk doorvaren. Staat in de pilot, zegt de brugwachter en dat wij dat niet begrijpen is ons probleem, de volgende brug werkt precies zo. Het geplande middagtukje vervalt. Om 13:00 stuiven we door 3 rood net zoals de twee uiterst agressieve tegenliggers die gelijk met ons door de brug opening bruisen.

De spoorbrug pakken we ook nog en rond 2 uur meren we af in een jachthaven van Aalborg. We gaan de stad in om inkopen te doen en 's avonds eten we in een eethuisje op de jachthaven. 's Avonds pikken we nog een Duits weerbericht op en horen dat de wind naar NW draait en af neemt naar 7 en daarna 6. Dat klinkt luxe!.terug naar boven

Vrijdag 20 augustus. Goed uitgeslapen en na een stevig ontbijt vertrekken we om 10 uur. ZuidWest 8 en dat is zelfs op het Limfjord ruw varen. De boeien zijn slecht te zien en liggen soms ver buit elkaar. Nog een brug die pas na een half uur zeuren voor ons open gaat. We houden even pauze. Na de middag begint opeens de motor te roken, blijkt dat de wierpot vol zit en er dus niet genoeg koelwater bij de motor kan komen. Gelukkig bijtijds ontdekt!

Door de harde wind (uit de verkeerde richting) klapr de boot op het water. Voor de bemanning vervelend maar ook voor de motor. Er komt vuil (of lucht) in de filters en Aldert pomt regelmatig met de hand de brandstof bij. We zijn in NykØbing, te laat om in een restaurant nog iets te eten maar gelukkig is er nog een shoarma tent open.

Zaterdag 21 augustus.We staan om 6 uur op. De eerste brug is 26 meter, daar kunnen we onderdoor. Rond 12 uur maken we vast in Tuborin. Op het eerste gezicht geen plek voor jachten maar als we doorvaren zien we in het laatste kommetje een plek voor "lyste" boten.terug naar boven

De zon schijnt, we hangen de zeilpakken te drogen en gaan de stad in om brood en melk te kopen. Er wordt gepint om diesel te kunnen tanken. Na een uitgebreide lunch vertrekken we. Het bunkerstation verkoopt niet aan jachten maar van een visser krijgen we een pasje en kunnen dan de tanken vullen. Wel met rode diesel maar dat is overmacht. We tanken 250 liter, zonder bon want de visser zal er ook wel wat aan verdienen. Hopelijk worden we niet gecontroleerd, anders moet men ons maar geloven.

Goed 2 uur vertrekken we. Camera in waterdicht huis voor spectaculaire beelden want als we de haven uitvaren moeten we eerst tegen de wind in naar diep water.

Er staan geweldige brekers, het schip staat op de kop .

Als er plots een hoeveelheid water in de kuip slaat merken we dat we vergeten zijn het achterraam te sluiten. Ook het luik gaat open in dit geweld want de vergrendeling werkt alleen van binnen uit.

Door het klotsende water binnen zakt bij An de stemming. Ook al omdat ze inmiddels tot op het bot toe nat is door de poging om het luik dicht te houden (tijdens het filmen). Maar er staan mooie beelden op en straks is alle ongemak weer vergeten.

Eenmaal op diep water stabiliseert alles zich. Het luik wordt waterdicht gemaakt, de zeilen gereeft (stormwaarschuwing voor Bft 7) en we maken een bed in de kajuit. De zeeziekte is deze keer niet te onderdrukken maar we gaan wel heel hard.terug naar boven

Zondag 22 augustus. Na een recordtijd van 30 uur lopen we Borkum binnen.

Als we om 10 uur 's avonds afmeren wordt er eerst gegeten, dat is er deze reis bij in geschoten.

Maandag 23 augustus. We hebben een gat in de dag geslapen en staan om 10 uur op. Gelukkig heeft de havenmeester ons niet gewekt maar de rekening in een plastic tas aan de railing geknoopt.

De wind is inmiddels, zoals voorspeld, Zuid Oost, lastig om van de kant af te komen. Maar het lukt en zo varen we, half twaalf, de Eems op, richting Delfzijl.terug naar boven

 

 

 

route 
reis 
photo's