|
Reisverslag van de reis naar Zweden,
augustus 2004
Op woensdag 4 augustus zijn we uit Groningen vertrokken.

Inge is
met de trein uit Roodeschool gekomen en vaart de komende dagen met ons mee.
Het is een zonnige dag en de wind komt uit NO. Niet de perfecte richting
als je naar Zweden wilt maar met kracht 4 geeft het niet veel problemen.
Om 14:00 varen we Delfzijl uit. Waarschijnlijk hebben we weer verkeerd
gekeken want het tij is niet wat we dachten. Ons plan om naar Juist te
varen wordt bijgesteld. We gaan ankeren in de Memmert. Om 18:00
zijn we op de plek.
Donderdag 5 augustus staan we op tijd op. Om half acht
vertrekken we, nagekeken door een nieuwschierige zeehond. Voor de
zekerheid slikken Inge en Anne anti-zeeziekte druppels. Er staat weinig
wind maar we moeten er pal tegenin, op de motor.

Eind van de middag lopen we Helgoland binnen
onder zeil!

Vrijdag 6 augustus gebruiken we om belastingvrij inkopen te doen.
Inmiddels zijn de diesel, de drank en de sigaretten wel flink duurder
geworden maar het loont nog steeds. Inge vaart vanmiddag met de veerboot naar Wilhelmshafen waar Michiel haar op komt halen...

Zaterdag 7 augustus varen we om half tien Helgoland uit. Het is
altijd een heel gedoe om, als er nog een kleine tien jachten bij jou
langszij liggen, weg te komen. Iedereen moet aan boord zijn en meewerken.
Dat geeft vooral als mensen nog niet ontbeten hebben nog wel eens wat
discussie.terug naar boven
Het is inmiddels dertig graden Celsius maar gelukkig staat er een
lekker windje en varen we zo'n 7 knopen. In de middag valt de wind weg en
zetten we de gennaker bij. Zoals gebruikelijk kan deze er na een
uur weer af omdat de wind teveel is toegenomen. Maar even later proberen
we het nog een tweede keer. Het is heerlijk om in de schaduw van dit grote
zeil op het voordek te zitten. Zoals gebruikelijk hebben we weer een
lifter mee, een duif.

Binnen is het veel te warm. In de loop van
de avond trekt de wind weer aan en zet Aldert twee riffen en de kotterfok.
We stuiven met een gang van 7-8 knopen de Deense kust voorbij. De duif
onderneemt een poging om naar de kust te vliegen maar komt na een uurtje
toch weer terug..terug naar boven
Zondag 8 augustus.
De kotterfok en de riffen zijn inmiddels opgeruimd. De wind blijft nog
wel heel erg vlagerig.. Rond de middag zeilen we ter hoogte van het Limfjord.
We luisteren naar de weerberichten want we willen, als we in de
Jammerbocht zijn niet voor verrassingen komen te staan. Het lijkt erop dat
de wind verder zal afnemen, dat is gunstig. Maar de richting is ongunstig
want we moeten er straks pal tegenin. Dat is met deze eegang ronduit
slecht. Omdat we alletwee eigenlijk heel erg moe zijn bedenken we een
alternatief. De duif heeft inmiddels het schip verlaten. We varen Hanstholm binnen. Een grote visserij haven
waar jaarlijks 35.000 vissersboten uit 13 verschillende landen hun vis (
40 - 50.000 ton voor consumptie en 100.000 ton voor industrieële
doeleinden) afleveren. Niet echt een plek voor een jacht maar uiteindelijk
mogen we langszij een visser. Na een snelle hap en een frisse douche
duiken we om 20:00 de kooi in en slapen tot de volgende morgen 06:00..terug naar boven
Maandag 9 augustus zijn we dan heerlijk uitgeslapen als we om
half zeven vertrekken. Inmiddels is de wind helemaal gaan liggen en is de
zee spiegelglad. De motor blijft aan, we slingeren nauwelijks dus kunnen
we ondertussen nog wat klussen. De luiken van het nieuwe achterzitje
moeten worden vastgezet. Het voorluik gaat open om de hitte wat te
compenseren. Een raar idee om zo het meest gevreesde stuk Noordzee over te.

Na de avondmaaltijd is er genoeg wind om het laatste stuk oversteek
naar Zweden te zeilen. En zo zitten we, om 23:30 bij kaarslicht met een
goed glas whisky op onze stoere boot, ten anker in Zweeds water..terug naar boven
Dinsdag 10 augustus vertrekken we, na een uitgebreid ontbijt
voor het laatste stuk naar het Trolhättan kanaal. We varen tussen
prachtige rotseilanden door naar Göteborg

waar we om 12:30 afmeren in de
jachthaven. In 1999 waren we hier met Pa, Inge en Jurjen. 's Middags lopen
we, in de brandende zon door de stad om inkopen te doen. We eten, net als
5 jaar geleden 's avonds steurgarnalen aan boord. De Zweedse buren in de
jachthaven lenen ons hun havengids van het Vänern meer met een hoop
suggesties waar, en waar niet te gaan. Het houten achterzitje wordt aan de
onderkant geïmpregneerd maar de dure hars die we daarvoor kochten is na
10 minuten al kokend verandert in een massieve klomp. Gelukkig hebben we
nog andere verf aan boord en kan de klus worden afgemaakt. Aan de wal, aan
de overkant van het kanaal, is
een muziek manifestatie aan de gang (net als 5 jaar geleden) en we gaan er
met een veerboot naar toe. We horen een grote reggae-achtige band en
drinken een glas zweeds bier. Rond middernacht laten we ons weer naar de
andere kant van het kanaal brengen, morgen willen we niet al te laat
vertrekken..terug naar boven
Woensdag 11 augustus, om half negen varen we door de eerste brug.

Voorlopig heet dit kanaal nog "Götta Alv. De brug is 19,5
meter hoog en waarschijnlijk kunnen we er net (niet) onderdoor. Gelukkig
kunnen we met de marifoon vragen om een opening, die er binnen een half
uur is. De afstand naar het Vänern meer is 85 kilometer. Aan het begin
van het meer staan onze (onder)buren Henk en Dineke op een camping en we
hebben afgesproken dat ze een paar dagen met ons mee zullen varen. We
bellen dat we eind van de middag verwachten aan te komen. Maar dat valt
tegen want als we er bijna zijn blijkt dat de spoorbrug, even buiten
Trolhättan, niet omhoog wil. Het is nog steeds erg warm en als we toch
moeten wachten, gaan we zwemmen in het kanaal. Uiteindelijk wordt de reis
na 2 uur weer voortgezet. Bij de laatste sluis moeten we nog eens een uur
wachten omdat er een tamelijk groot vrachtschip van de andere kant komt en
we niet kunnen passeren. Al met al zijn we om 21:00 in Vänersborg waar
Henk en Dineke al een poos hebben staan te wachten. Ondertussen al wel een
maaltijd gekookt zodat we meteen kunnen eten. Henk en Dineke komen
morgenvroeg met hun spullen aan boord..terug naar boven
Donderdag 12 augustus, het is nog steeds prachtig weer. Om 10
uur arriveren onze opstappers. Met hun auto gaan we naar een grote
supermarkt om voor de komende dagen te provianderen. Dineke vaart meteen
mee en Henk gaat terug naar de camping om de auto terug te brengen. We
pikken hem onderweg op, Dineke weet waar de camping ongeveer is.
Gewapend met een verrekijker speurt zij de kust af maar de camping is
in geen velden of wegen te bekennen.

Waarschijnlijk na de volgende bocht
maar als we na een aantal bochten nog steeds niets zien varen we naar de
wal om te vragen..terug naar boven
Blijkt dat we de camping een uur geleden voorbij zijn gevaren. Vanaf
het water is het heel lastig orienteren! Omdat Dineke het mobieltje bij
zich had konden we Henk ook niet vragen. Blijkt dat hij ons voorbij heeft
zien varen en toen uiteindelijk weer naar de tent is gegaan. Maar goed,
uiteindelijk komt hij naar ons toe zwemmen en komt het toch nog allemaal
goed (zie foto).
We zetten koers naar Lüröskågård, het verste punt van onze
reis. Dit is een bescherm natuurgebied. Er komt geen ferry maar natuurlijk
kunnen mensen die zelf een boot hebben dit eilandengebied bezoeken. Er
staan een paar huisjes op het eiland maar er zijn geen wegen (ook geen
auto's) of winkels. Wel wandelpaden. .terug naar boven
Wij proberen onze nieuwe bbq en Henk blijkt een prima kok te zijn.

Het wordt een prachtige avond. In de verte zien we
wat onweersflitsen in de lucht. Bij ons gaat de zon weer prachtig onder.

Vijdag, 13 augustus. 's Morgens gaan we het eiland verkennen

Dit eiland maakt deel uit van een groep eilanden, de
Djurö eilanden. Het is een nationaal park dus bescherm gebied. Vlak
bij het haventje staat een gastenhuis en de eigenaar kan eventuele gasten
van het vaste land ophalen met zijn boot. Verder hebben we nog een aantal
(zomer) huizen gezien maar die zagen er niet allemaal bewoond uit. Rond
half één vertrekken we, richting Mariestad. We hadden bedacht dat
we dit traject konden bezeilen maar we moeten hoog aan de wind en gaan dus
erg scheef. De wind is straf NE en we moeten er steeds meer tegenin. Dat
is niet comfortabel en als Dineke zeeziek wordt zetten we de motor bij.
Het laatste stukje onder Törsö door is erg spannend. Hier liggen
veel sten, deels onder water en het kanaaltje is erg smal. Door de harde
wind liggen sommige boeien bijna plat op het water en zijn dus moeilijk
vanuit de verte te zien. We halen dan ook opgelucht adem als we de pieren
van Mariestad binnen varen. Eerst maar een bodempje in de maag met een kop
thee en een biscuitje maar uiteindelijk toch een goed glas gedronken op de
behouden aankomst. De plaatselijke VVV is ook het havenkantoor. We kunnen
er gratis internetten en halen een weerbericht op. De wind draait naar ZW.
Dat betekent tegenwind... We lopen nog een rondje door de stad en bekijken
de cathedraal. 's Avonds gaan we optijd de kooi in..terug naar boven
Zaterdag 14 augustus, zijn Henk en Dineke al vroeg op pad om
vers brood en aardbeien te halen. We tanken water en diesel. We gaan weer
op pad! Aanvankelijk is het nog een beetje fris door de bewolking. De wind
is ongunstig dus varen we op de motor. Voor de zekerheid heeft Dineke stugeron
geslikt tegen zeeziekte, maar zo slecht als gisteren zal het vandaag niet
worden. We meren af bij slot Läksö, een prachtige plek!

Naar het schijnt gebouwd en bewoont
door een bisschop maar nu een toeristische trekpleister. We zien een
bruispaar de kapel binnenlopen, kennelijk kun je deze plek huren. We
kijken wat rond aan de buitenkant en gaan weer aan boord. Naar Spiken
gaan we nu. Een visserijhaven waar we 5 jaar geleden ook waren. We kopen
er gerookte zalm. Met sla en aardappelsalade en natuurlijk yochert met
verse aardbeien hebben we een heerlijke maaltijd!
Zondag 15 augustus is het weer stralend weer hoewel de barometer
zakt. Er staat een flinke bries en we buizen enorm. Het plan was om de
camping van Henk en Dineke op te zoeken maar het gebonk is onaangenaam en
we onderbreken de reis in Dahlbergså. Blijkt dat we per ongeluk
een raampje open hadden en nu is het beddegoed uit de punt nat. Gelukkig
droogt dat snel in de zon en in de wind. Henk en Aldert proberen te
vliegeren maar daarvoor staat er niet genoeg wind. Daarintegen moesten we
een tijdje zoeken om een beschutte plek zodat we konden badmintonnen..terug naar boven
Maandag 16 augustus maken we een vroege start omdat we veel
tegenwind verwachten. We blijven dicht onder de kust dus valt de deining
mee. De barometer is nog verder gezakt. De komende dagen letten we extra
op het weer in verband met de oversteek. Rond half elf zetten we Henk en
Dineke af met het kleine bootje ,

wij varen door naar Vänersborg. Henk komt met de auto zodat we
nog ruim proviand in kunnen slaan en bij een werf kopen we sikaflex om het
nieuwe achterzitje waterdicht te maken. Dat voorkomt natte voeten op de
reis terug!
Na de lunch zetten we koers naar Trolhättan. We kunnen nog een
stuk van het kanaal varen omdat de sluizen voorspoedig gaan

Dinsdag 17 augustus. Hoe we het ook bekijken, voor de komende
dagen is de wind voor ons fout. Zuid West en nog minstens een week. We
overleggen de terug reis. Aldert heeft veel moeite met het Kielerkanaal
dus dat is geen optie. We besluien in de buurt van het Limfjord nog een
keer wetteronline te bereiken en op grond van hun voorspelling een keuze
te maken. We varen al om 7 uur onderweg naar Lilla Edet, de laatste
sluis. Dan zitten we weer op zeeniveau, 44 meter lager dan het Vänern.
We hebben nog wat oponthoud bij bruggen maar in de middag varen we in het
kielzog van een coaster zodat we de bruggen in Göteborg zo kunnen
passeren. We ankeren bij een eiland voor de kust .

's Avonds vallen er bakken regen en er is onweer. We hakken
de knoop door en gaan via het Limfjord..terug naar boven
Woensdag 18 augustus varen we om 8 uur. De wind valt mee. De bui
heeft de lucht opgeklaard en het is zonnig. We zeilen de eilanden voorbij
maar rond de middag valt de wind weg. Aldert probeert een visje te vangen (zie
foto) maar dat gaat niet zo voorspoedig..

Na een uur en
ondanks dubbel lood nog steeds niets. Waarschijnlijk de verkeerde tijd van
het jaar! Rond 9 uur 's avonds varen we het fjord binnen en zoeken we een
ankerplek.
Donderdag 19 augustus. Het heeft flink gehoosd en geonweerd
vannacht maar als we om 8 uur opstaan is het droog. Vandaag leren we een
nieuw stuk Deense logica. Als we bij de brug van Aalborg zijn zien
we dat de brug om half twaalf open gaat. Aan onze kant van de brug ligt
nog een (Deens) schip en aan de andere kant varen 2 Duitse jachten.
Inderdaad, om twaalf uur gaan 2 van de 3 lichten op rood. De brug gaat
open en het derde licht springt op rood, de Deen vaart door de brug. Knap
brutaal, vonden wij want waarschijnlijk staan de lichten aan de andere
kant op groen. Wij wachten netjes en na een tijdje wordt het 2 rood en
gaat de brug weer dicht. Volgende opening 13:00. Geheel overstuur maken we
aan de kant vast en roepen de brugwachter op. Dan horen we dat 2 rood
betekent: dichtbij komen en 3 rood: zo snel mogelijk doorvaren. Staat in
de pilot, zegt de brugwachter en dat wij dat niet begrijpen is ons
probleem, de volgende brug werkt precies zo. Het geplande middagtukje
vervalt. Om 13:00 stuiven we door 3 rood net zoals de twee uiterst agressieve tegenliggers die gelijk
met ons door de brug opening bruisen.

De spoorbrug pakken we ook nog en
rond 2 uur meren we af in een jachthaven van Aalborg. We gaan de stad in
om inkopen te doen en 's avonds eten we in een eethuisje op de jachthaven.
's Avonds pikken we nog een Duits weerbericht op en horen dat de wind naar
NW draait en af neemt naar 7 en daarna 6. Dat klinkt luxe!.terug naar boven
Vrijdag 20 augustus. Goed uitgeslapen en na een stevig ontbijt
vertrekken we om 10 uur. ZuidWest 8 en dat is zelfs op het Limfjord ruw
varen. De boeien zijn slecht te zien en liggen soms ver buit elkaar. Nog
een brug die pas na een half uur zeuren voor ons open gaat. We houden even
pauze. Na de middag begint opeens de motor te roken, blijkt dat de wierpot
vol zit en er dus niet genoeg koelwater bij de motor kan komen. Gelukkig
bijtijds ontdekt!
Door de harde wind (uit de verkeerde richting) klapr de boot op het
water. Voor de bemanning vervelend maar ook voor de motor. Er komt vuil
(of lucht) in de filters en Aldert pomt regelmatig met de hand de
brandstof bij. We zijn in NykØbing, te laat om in een restaurant
nog iets te eten maar gelukkig is er nog een shoarma tent open.
Zaterdag 21 augustus.We staan om 6 uur op. De eerste brug is 26
meter, daar kunnen we onderdoor. Rond 12 uur maken we vast in Tuborin.
Op het eerste gezicht geen plek voor jachten maar als we doorvaren zien we
in het laatste kommetje een plek voor "lyste" boten.terug naar boven
De zon schijnt, we hangen de zeilpakken te drogen en gaan de stad in om
brood en melk te kopen. Er wordt gepint om diesel te kunnen tanken. Na een
uitgebreide lunch vertrekken we. Het bunkerstation verkoopt niet aan
jachten maar van een visser krijgen we een pasje en kunnen dan de tanken
vullen. Wel met rode diesel maar dat is overmacht. We tanken 250 liter,
zonder bon want de visser zal er ook wel wat aan verdienen. Hopelijk
worden we niet gecontroleerd, anders moet men ons maar geloven.
Goed 2 uur vertrekken we. Camera in waterdicht huis voor spectaculaire
beelden want als we de haven uitvaren moeten we eerst tegen de wind in
naar diep water.

Er staan
geweldige brekers, het schip staat op de kop .

Als er plots een hoeveelheid water in de kuip slaat merken
we dat we vergeten zijn het achterraam te sluiten. Ook het luik gaat open
in dit geweld want de vergrendeling werkt alleen van binnen uit.
Door het klotsende water binnen zakt bij An de stemming. Ook al omdat
ze inmiddels tot op het bot toe nat is door de poging om het luik dicht te
houden (tijdens het filmen). Maar er staan mooie beelden op en straks is
alle ongemak weer vergeten.
Eenmaal op diep water stabiliseert alles zich. Het luik wordt
waterdicht gemaakt, de zeilen gereeft (stormwaarschuwing voor Bft 7) en we
maken een bed in de kajuit. De zeeziekte is deze keer niet te onderdrukken
maar we gaan wel heel hard.terug naar boven
Zondag 22 augustus. Na een recordtijd van 30 uur lopen we Borkum
binnen.

Als we om 10 uur 's avonds afmeren wordt er eerst gegeten,
dat is er deze reis bij in geschoten.
Maandag 23 augustus. We hebben een gat in de dag geslapen en
staan om 10 uur op. Gelukkig heeft de havenmeester ons niet gewekt maar de
rekening in een plastic tas aan de railing geknoopt.
De wind is inmiddels, zoals voorspeld, Zuid Oost, lastig om van de kant
af te komen. Maar het lukt en zo varen we, half twaalf, de Eems op,
richting Delfzijl.terug naar boven
|