Vandaag is het 13 maart. De eerste
etappe van de reis is met horten en stoten verlopen. Vanaf Delfzijl zijn
we vorige week dinsdag met een mooi Zuid-Oosten windje vertrokken. Lekker
gezeild tot we boven Ameland de stroom tegen kregen. Op een of andere
manier duurt het bij ons altijd erg lang Ameland voorbij te komen. De
lagere school kwam in eiland-namen omgekeerd voorbij en zo voeren we
uiteindelijk langs Texel. We waren moe van alle vertrek-emoties en liepen
daarom, in plaats van de nacht door te varen, via het Molengat s'nachts om 02.30u Den Helder binnen. Nog maar net
binnen stond de marechaussee al op de kant. Wie is er nu zo gek midden in
de nacht begin maart te varen........
De marinehaven is wijds en de nieuw
aangeschafte fietsjes bewezen hun diensten. Wat een gemak met je rugzakje
op boodschapjes doen. Tussen de middag kwam Auke Dijkstra spontaan langs.
Hij zit als adelborst bij de marine en is door het vele meezeilen een
beetje onze zee zoon geworden.

Kort konden we de nieuw aangeschafte
techniek demonstreren. De Raytheon navigator in combinatie met de radar
geeft veel gemak en is onmiskenbaar toys voor big boys.
Nederland in maart heeft zoals het spreekwoord het al zegt van alles in
zijn staart; voor ons werd het dikke mist. Nu hebben we wel radar, maar om
nu het onheil te zoeken gaat te ver. Uiteindelijk donderdagmiddag
vertrokken met een weersvooruitzicht die beter zicht beloofde en meer wind
uit het Zuid-Westen. Het werd zelfs behoorlijk meer en uiteindelijk
stampten we er zwaar tegen in. Veel water over en de motor moest er bij
aan om wat hoogte te houden. Het werd nu echt onaangenaam en tot overmaat
van ramp: water in het schip! De oorzaak kon niet zo snel worden
gelokaliseerd maar was van dien aard dat we bakboord uit Scheveningen
binnen zijn gelopen. Hier bleek dat het water via de ankerbak en
electriciteitsleidingen van het ankerspil naar binnen kwam. Dit is nu
zorgvuldig gekit. De pompen raakten verstopt door isolatiemateriaal en zo
werd het weer traditioneel hozen met emmers. Meer dan 100! Na een dagje
bijkomen op zaterdagochtend vertrokken en omdat er heel weinig wind was op
de motor op weg naar de Waterweg. De concentratie van grote en vooral
snelle schepen maakt het voor een jachtje altijd weer spannend. Na ons
gemeld te hebben bleef deze keer instructie uit en zo wachten we zelf op
een goed moment en toen vol gas. We stoven naar de andere kant. Opeens een
afwijkend geluid en Ann riep dat ze rook bespeurde. De kachel? Toch niet
nog eens.... Het zeilluik open en zwarte rook kwam naar buiten. De motor
op langzaam en al snel bleek, dat het kacheltje prima brandde, maar dat de
rook uit het motorcompartiment kwam. Bleef er een klep hangen? Later bleek
het een gat in de uitlaatbocht te zijn. Net voorbij de Waterweg wat te
doen? Het is week-end en voor dat je een bedrijf kunt bereiken is het
wachten tot maandag. We zijn tenslotte zeilers en natuurlijk zat de wind
weer in de verkeerde hoek, maar we hebben een kostbaar iets, namelijk
tijd. Zeilen gehesen en met veel kruisen Westkapelle bereikt. Hier onder
extreem slechte omstandigheden naar binnen. Zonder radar was het ronduit
gevaarlijk geweest. Nu konden we tijdig reageren op grote schepen die in
het smalle Oostgat geen kant op kunnen. Met 3 riffen in het grootzeil en
een klein restantje rolfok, liepen we met windkracht 7 op de meter
Breskens binnen. Tijdens de lange kruisrakken hebben we een noodreparatie
aan de uitlaat gedaan en zo konden we met een beetje stinken toch op de
motor naar binnen. We zijn er; klaar voor Proctor!
terug naar boven
We schrijven 19 maart:
Inmiddels zijn we in Southampton! De klus bij Proctor heeft uiteindelijk
tot vrijdag 16 maart geduurd. Aldert heeft druk aan de motor moeten
sleutelen. De nieuwe waterwisselaar (uitlaat) paste niet meteen en moest
worden aangepast. Gelukkig kon er bij Proctor geslepen en gelast worden.
Er is weer een nieuw probleem ontstaan. De waterpomp lekt een beetje.
Precies bovenop de dynamo die het daarom waarschijnlijk niet meer doet.
Dan maar stroom draaien met onze nieuwe generator. In Engeland zien we wel
weer verder. We popelen om weg te gaan.
De wind is uiterst gunstig. Het is haast niet te geloven dat we vrijdag
met een matige NoordOosten wind naar buiten gaan. Het is mistig maar met
onze radar zijn we daar niet van onder de indruk.'s Middags krijgen we
gezelschap van bruinvissen! (zie
foto)Misschien herkennen ze ons van onze reis vorig jaar. Het is
hoe dan ook een vreugdevol weerzien en we voelen ons welkom op zee!
Eind van de middag komt een verontrustend weerbericht de marifoon
uitrollen. Het mag dan nu nog wel leuk zeilen zijn maar het gaat harder
waaien. Er wordt gewaarschuwd voor kracht 8 en voor een wind die draait
naar ZW. Daar worden we onzeker van: Moeten we toch eerst maar Dover
binnenlopen?
We kijken op onze windmeter. Het blaast NO 7 en dat geeft geen enkel
probleem. We zeilen met een bakstagwind met alleen het grootzeil gereefd
met twee riffen. Het schip zeilt fantastisch: 7-8 knopen tussen hoge
golven. We gaan door! Een later weerbericht is al minder alarmerend en dat
sterkt ons zelfvertrouwen.
Met het invallen van de nacht neemt An's zelfvertrouwen weer wat af en een
wezenlijke bijdrage aan de wacht is er even niet bij. Goed 01:00 de kooi
dan maar in. Aldert redt het prima. Wachtalarm op 10 minuten gezet maar
van slapen komt niet veel. De wind neemt af en de motor wordt bijgezet. Om
06:00 komt An weer boven water. Het is weer daglicht en dat scheelt een
berg. Zo kan Aldert toch nog een paar uurtjes slapen.
In de loop van de ochtend merken we kleine vogeltjes op. Zouden ze door de
sterke oostenwind uit koers zijn geraakt? Het lijken niet bepaald
zeevogeltjes. Af en toe kwam er 1 op het dek zitten en opeens vloog er
zelfs een vogeltje naar binnen. (zie
foto)
In de loop van de middag komt het eiland Wight in zicht.We melden
ons keurig bij V(essel) T(raffic)S(ervices)Solent maar er is zoveel
scheepvaart dat ze ons pas later terugmelden. Het kon ze niet veel schelen
waar we naar toe wilden. De regen zette flink door en het duurde nog een
hele tijd om de baai in te varen. Tegen zeven uur lagen we in de Royal
Yacht Club Southampton. Poepieduur, maar dat zijn alle jachthavens
in Engeland. Men is dan ook altijd erg verbaasd dat je dat al weet en
desondanks wilt blijven. Hele behulpzame mensen. Er zijn nog wat problemen
op te lossen en dan scheelt het dat "locals" zo vriendelijk
zijn. Zaterdagavond vroeg de kooi in en bijna de klok rond geslapen.
Zondag tot onze grote schrik geen verbinding met de server kunnen maken.
De nieuwe GRIC verbinding (een manier om in het buitenland locaal in te
kunnen bellen) wordt nog niet begrepen. Maandag wel post binnen kunnen
halen dus de helft van het probleem is al opgelost. Er komt weer hoop.
Gebeld naar bedrijven die de dynamo en de pomp na willen kijken.
Spoedklussen zijn niet erg populair en we moeten 30 km verderop voor de
dynamo. Dan maar een autootje huren. En zo zoeven we 's middags in een
japanner over 's Heren wegen aan de zuidkust van Engeland. Het weer is
prachtig. Wel roetkoud maar de wind is nog steeds gunstig en het spijt ons
een beetje dat onze tijd nog steeds beheerst wordt door het repareren aan
de motor. Maar zo zie je nog eens wat. We spreken een hoop aardige mensen
die allemaal hun best doen om mee te denken. Het gaat niet zo snel als we
willen maar morgen is er weer een dag. Er wordt kracht 9 voorspelt dus
waarschijnlijk doen we er toch beter aan om hier nog wat te blijven. Er
komen inmiddels een hoop reakties op onze homepage via de Email binnen.
Het doet ons goed om te merken hoeveel mensen er met ons meeleven. In
feite zijn een hoop kontakten als het ware intensiever geworden door de
afstand.
terug naar boven
We schrijven 27 maart 2001
De oplossing voor de reparatie van de waterpomp was relatief eenvoudig.
Een nieuw rubber in het pomphuis en klaar wast-ie. De dynamo was niet meer
te redden "Beyond repair, M'm" Maar gelukkig kon men voor
vervanging zorgen en zo is alles goed gekomen.
We hebben bijna alle zeekaarten die we denken nodig te hebben gekocht en
goed uitgerust zijn we donderdagmorgen welgemoed uit Southampton
vertrokken. Een matige zuidwesten wind, dat kunnen we wel aan. Hoe goed
het schip ook zeilt, de bewegingen zijn heftig en vermoeiend. Stampen hou
je niet graag langer dan een dag vol. Zo zijn we 's avonds Weymouth
binnengelopen. Even een nachtje bijslapen...
De volgende ochtend optijd vertrokken. Van de fax lezen we "the
outlook for the next 3 days: easterly winds; no gales". Zo moeten we
het hebben. Zijn we net Bill of Portland,(zie
foto) of zoals de zeelui hem noemen Portland Bill gerond, begint
het uit het zuidwesten te waaien! Al snel neemt hij toe tot 6 en het
eerstvolgend weerbericht heeft het over ZW 7 tot 8! De meteorologen hebben
kennelijk geen greep op de grilligheid van de vele (kleine) depressies en
we hoorden onlangs vertellen dat 2001 sinds 1743 het natste tot nu toe is.
Dat je het maar weet. Tijd om de zeilen aan te passen. We moeten er recht
tegen in bij een harde wind en dan is het tijd voor de kotterfok.(zie
foto) Het is een high aspect fok, wat inhoudt dat het hoog aan de
wind kan zeilen. Met zijn 21 meter is het voor ons een relatief klein
zeil. In Breskens hebben we een smeerreep voor het 4e rif gezet. Omdat we
vroeg in het seizoen varen, moet je uitgaan van slecht weer en zo hebben
we riffen 1 2 en 3 vervangen voor 2 3 en 4. Het 4e rif is een alternatief
voor een stay-sail. We zetten het 4e rif en de combinatie met de high
aspect fok, maakt dat het schip bij 40 knopen wind met een 5/6 mijls
gangetje tegen de golven in beukt. True 60 graden aan de wind. We krijgen
veel vertrouwen in het schip.Het schip houdt zich prima. An haar maag
heeft wat meer moeite met deze omstandigheden. Voor de eerste keer (deze
reis) weer eens ouderwets zeeziek. Aan het begin van de avond kwam men
melden dat de ZW-8 nog eens terug zou komen. Ja, dan is het besluit om
toch maar een nacht aan de wal door te brengen snel genomen.
We zijn in Dartmouth beland. Eenmaal aan de wal viel de wind
uiteindelijk wel mee maar toch blij dat we een "boerennacht"
kunnen maken.
De volgende ochtend door een vriendelijke havenmeester gematst met het
liggeld. Men vraagt ruim 41 pond voor een nacht maar omdat we zo laat
waren gekomen en van geen enkele voorziening gebruik hadden gemaakt heeft
men ons 10 pond gerekend voor "short stay". We hebben diesel
getankt en zijn rond 10 uur 's morgens vertrokken in de regen. De wind is
gunstig. Waait weer uit het Oosten en dat blijft de komende dagen volgens
het weerbericht ook zo.
Zo schommelen we voor de wind langzaam het Engels Kanaal weer op.
Windkracht 3 uit het Oosten geeft ons een slakkegangetje van 3 mijl en dat
maakt Aldert onrustig. Als de wind uit de goede hoek komt moet je er
maximaal van profiteren. Reden de nieuwe genaker uit te proberen. We
noemen haar Maysha, omdat de vriendin van onze zoon Jurjen die Maysha
heet, de kleuren van de banen heeft bedacht. Bij een bakstagwindje willen
we ook de nieuwe boom er bij te gebruiken. Na wat onwennig al het nieuwe
touwwerk te hebben gezet, staat uiteindelijk "Maysha" in al haar
pracht: knalgeel; zwart en blaauw, schitterend!
Het schip lijkt deze nieuwe gardarobe te bevallen, want ze gaat er als een
speer van door. Aanvankelijk 6, door het aantrekken van de wind al snel
7/8 knopen bij windkracht 5. We blazen de goede kant op. Ondertussen is
het gaan regenen en vanuit een comfortabel klimaat binnen, kijken we met
regelmaat omhoog naar het nieuwe uitzicht. Volgens de verwachting zal de
wind toenemen en we spreken af voor het donker "Maysha" te
strijken om niet in het donker met het onwennige touwwerk te moeten
worstelen. Voorlopig gaat die geweldig en An gaat een tukje doen om voor
de komende nacht wat reserves te kweken. Door een vreemde golf worden we
opzij gesmeten en opeens staan daar bijna 100 vierkante meter ons opzij te
trekken;
SHIT........... AFVALLEN; AFVALLEN; AFVALLEN!!!!!!!!!!!De autopilot geeft
niet genoeg roer en in een flits geef ik +10, +20, +30, nog niet genoeg en
via de joystick het roer stuurboord aan boord. We maken wel 40, 50 graden
slagzij en met een kreet rop ik de deurtjes eruit, smijt ze op de
kuipvloer en vlieg naar buiten. De schoot is in een mum los en met een
wild klapperende "Maysha" liggen we weer rechtop. Even een
schietgebedje; dat was close......... We stoppen het doek weer in z'n
"slurf" en varen onder alleen grootzeil verder. Weer wat
geleerd: bij een stevige wind alleen maar met een ballon varen als je
acuut kunt ingrijpen. Dus met de hand sturen en standby aan de schoten.
Deze tocht gaat geweldig. Zelfs de nacht door blijft het lekker waaien en
uit de goede hoek. We lossen elkaar zo'n beetje af en zo is het zondag 25
maart geworden.
We schieten flink op en An kan zich eindelijk ontspannen. "Een
mens lijdt vaak het meest aan 't lijden dat hij vreest maar wat nooit op
komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen dan God te dragen geeft",
deze spreuk gaf Aldert's moeder mee bij ons vertrek en daar heeft An deze
reis al een aantal keren aan gedacht.
's Middags zet Aldert een luchthapper vast op het voordek en An bakt
brood, wie had dat ooit gedacht. De Ierse zee heeft ons op voorhand heel
wat angst ingeboezemt en deze reis valt dat alles mee. Er wordt zelfs
redelijk uitgebreid gekookt en we draaien een "Peper"cd. Onze
oecomenische kerkgemeenschap (de pepergasthuiskerk) heeft een aantal cd's
opgenomen en het is fijn om in ieder geval de muziek niet te hoeven
missen. Morgenvroeg zijn we in Ierland, wat een raar idee!
In de nacht steekt de wind op. Aldert zet een derde rif. We lopen 9
knopen! Het schip zeilt fantastisch zelfs met zo'n klein beetje doek.
Maandagochtend is het rot weer. Regen en harde wind. Er staan rare golven
dwars op het schip. Om goed 11 uur lopen we de baai bij Cork
binnen. In de stromende regen maken we vast in de Royal Cork Yacht Club.
Niet in Cork maar in Crosshaven. Een landelijke gelegen dorp aan de baai.
We worden opgevangen door een bezorgde havenmeester. Onze schoeisel moet
worden gedesinfecteerd en we mogen geen afval (uit Engeland) weggooien.
Alles moet worden gedesinfecteerd vanwege de mond- en klauwzeer epidemie.
We hadden natuurlijk via BBC nieuws al gehoord over de epidemie maar als
je zo onderweg bent gaan de dagelijkse beslommeringen een beetje langs je
heen. Nu worden we met de ernst van de feiten gekonfronteerd. Hier in
Ierland is het nog lang niet zo erg als in Engeland en men probeert met
man en macht de schade te beperken.
Dinsdag is het weer omgeslagen. De zon schijnt en we drinken buiten
koffie! Het grote nieuws van huis is dat vrijdag de kinderen met aanhang
invliegen om An's verjaardag mee te vieren!
We huren een auto, eerst een "gewone" maar vanaf vrijdag een
"peoplecarrier" waar we met z'n allen in passen. Aan boord
slapen zou in principe wel kunnen maar het is confortabeler om een B&B
te reserveren. We hebben eigenlijk ook een deel van de slaapplaatsen
opgeofferd aan de berging van alle extra spullen die we meegebracht
hebben.
Vanavond hebben we met Douwe (excollega van An) en Jean afgesproken in hun
nieuwe huis in Cork. We gaan kennis maken met Douwe jr.!
terug naar boven
We schrijven 4 april 2001
De dag voor mijn verjaardag (we liggen in de jachthaven van Cork) hebben
we 's morgens onze kinderen met aanhang van het vliegveld gehaald.(zie
foto) Het was heel bijzonder om zo, met z'n allen een paar dagen
in de gehuurde auto door zuid Ierland te toeren.
Zondag, 1 april is uitgebreid gevierd. Douwe en Jean en Douwe jr. zijn op
bezoek geweest (zie foto)
Maandag zijn we met z'n allen naar de UCC (University College Cork)
geweest war Anne een presentatie over haar werk in Groningen heeft
gehouden. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten in huize van Sinderen! (zie
foto)De dagen zijn omgevlogen. In drie etappes zijn de kinderen
(steeds 's ochtends voor dag en dauw) weer naar huis gevlogen.
Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de grote oversteek afgerond. We
hebben alles nog eens goed nagekeken en de lange termijn weerbericht
beluisterd. Er liggen geen diepe depressies op de loer en met een West 5-6
lijkt het een prima start. We gaan de grote deining tegemoet!
terug naar boven
We schrijven 11 april 2001
Woensdagochtend,4 april.
In alle vroegte onze laatste feestgangers op het vliegtuig gezet. Labtop
mee want we moeten 2 uur wachten om de sleutels in te leveren en ons bij
de boot af te laten zetten door het verhuurbedrijf. De laatste mails
binnengehaald. Tot onze grote schrik is er weer 1 met een megagroot
attachment. Is gisteren ook gekomen. Het zal toch niet weer...? Maar
jawel, na een uur krijgen we voor de tweede keer een reklamefilmpje binnen
van een man die met een beer vecht om een zalm. Zoiets kan ons mobieltje
niet aan en zo is voor de tweede keer de Email geblokkeerd. Wat zou het
prettig zijn als we op voorhand konden zien wat er binnen te halen valt en
dan kunnen kiezen om dit soort dingen er meteen uit te gooien. Helaas
hebben we zo'n optie nog niet kunnen vinden. Voorlopig eerst maar de
afzender bellen en vragen om dit niet weer te doen. De mail is ons lijntje
naar thuis en in de loop van de weken zijn we daar erg aan gehecht
geraakt. In de loop van de ochtend is het probleem opgelost (voorlopig
althans) en kunnen we onze mails versturen. We kunnen ons op de oversteek
concentreren. Rond de middag zijn we er klaar voor: de watertank en de
dieseltank zijn bijgevuld, er is voldoende voedsel ingeslagen en alles
staat zeevast. Via de havenmeester hebben we een weerbericht voor 4 dagen
mee, lijkt stabiel. Er hangen wat buien in de lucht maar we zijn niet van
zout dus daar kunnen we wel tegen. Met ZW wind kracht 4 vertrekken we.
Eenmaal buiten gaat het wat harder waaien. ZW 6-8. We krijgen veel water
over dus blijven we lekker binnen zitten. Voordat het donker wordt zet
Aldert de kotterfok en rollen we de genua weg. Met 2 riffen in het
grootzeil liggen we zo'n 60 graden aan de wind. Het wordt een onrustige
nacht. Van slapen komt niet zoveel. We liggen grotendeels over stuurboord
en dat is niet onze favoriete kant.
Donderdagochtend, 5 april zijn we niet veel opgeschoten. De wind
zet ons terug naar Plymouth en daar willen we niet heen.
Ondertussenn rolt de ene na de andere stormwaarschuwing binnen. Het is
stabiel ZW 9 geworden. De kotterfok gaat eraf en wordt verangen door onze
stormfok. Het grootzeil krijgt z'n vierde rif en wij maken een bed op de
bank. Dit soort weersomstandigheden moet je gewoon "uitzitten".
We brengen de dag slaap-wakend door. Het is heel fijn om vanaf de bank
alles in de gaten te kunnen houden. Iets anders is er niet te doen. Al
zouden we kunnen koken, voor eten is weinig belangstelling. Drinken doen
we wel anders gaan de nieren protesteren. Dus moeten we ook af en toe naar
het toilet. Dat moet ruim van tevoren ingeplanned worden. Met een zwaar
slingerend schip kost alles veel inspanning en zo zijn de dagen snel
gevuld.
Vrijdag, 6 april en het waait nog steeds ZW 9. Dit is vast weer een
record. Bij de KNMI wordt weer druk geschreven. We hadden ook al de natste
winter. Ook vandaag zitten er veel buien in de lucht. In buien zit meestal
extra wind maar dat duurt nooit langer dan de bui. Rond de middag zijn we,
hemelsbreed, ter hoogte van Parijs. Er komt een donkere lucht. We zien op
de radar een grote bui aankomen. Met verbazing zien we de windmeter
uitslaan naar 74 knopen; dat is windkracht 12! Dat betekend orkaankracht.
Zoveel wind hebben we nog nooit eerder gezien. We denken: "nu gaan we
om!", maar niets van dat. De zeilen beginnen te trillen en wij
blijven rustig overeind. Het schip ligt als een huis! 74 knopen wind per
uur oftewel meer dan meer dan 33 meter per seconde... De rest van de dag
bleef het kracht 9 waaien met golven van 7 meter met heel af en toe een
hele grote. Voor dit soort golven heeft Anne haar struisvogelpolitiek:
gewoon naar de lage kant kijken, dat is veel minder eng!...
Zaterdag 7 april, Het blijft ZW 9, niet te filmen. Hebben we dus
ook niet gedaan. Het zou natuurlijk heel leuk zijn om van deze heftige zee
spannende beelden te hebben. De ramen van het schip hebben voor 2/3 onder
water gestaan en dat nodigt niet uit om naar buiten te gaan. We hebben
weliswaar een watervrij huis voor onze digitale camera maar die moest uit
een andere hut komen....
We doen niets en dat bevalt uitstekend. Er komen nog steeds
stormwaarschuwingen binnen: de wind gaat draaien van ZW naar WZW, W en WNW.
Er wordt ge waarschuwd voor "violent gusts", dat zullen wel de
pieken in de buien zijn.
Er komt struktuur in onze dagen. De afgelopen nacht zijn er weer
"wachten gedraaid". 3 uur op, 3 uur af. In de loop van de dag
breekt de zon door en er kan een luik open. De wind gaat terug naar kracht
8, eitje....
Aldert heeft deze reis de catering taken op zich genomen. Er komt een
bodempje in de lege magen. Het waait nog maar 7 - 8. De stormfok wordt
opgeruimd, de genua kan er een stukje bij. We eten nasi met gebakken ei.
Een wind van 30 knopen, pff, niets dus! De meligheid slaat toe: "Als
jij nu eens die wind opruimd en ik zoek de strijkbout op, dan strijken we
die golven even weg!"
De generator moet 6 uur per dag draaien om de accu's bij te laden. De
stuurautomaat is onze grootste stroomvreter. De radar staat ook dag en
nacht aan, net zoals onze kachel. Door de hoge golven ontsnapt er weleens
een vissersboot aan onze radar dus moeten we zelf ook alert blijven. We
zien een paar containerschepen maar verder is het niet druk op de oceaan.
Deze reis is een onderwater expeditie. In elke bui wakkert de wind aan.
Die hoge golven hebben de neiging af te breken en zo krijgen we tonnen
water in de kuip. Gelukkig stroomt dat er vlot weer uit. De achterste
luiken lekken een beetje. Daar moeten we in Portugal nog wat aan doen. Nu
we over bakboord liggen blijft onze kooi aardig droog, dat is mooi
meegenomen. Het weerbericht om 18:00 geeft ZW 6-8. Met een stukje genua en
4 riffen in het grootzeil gaan we de nacht in.
Zondag 8 april, de zon schijnt! De luiken kunnen open. De barometer
loopt in korte tijd op van 994 naar 1023. Dat betekend een stabiel
hogedrukgebied. De storm is voorbij. We maken de genua iets groter en
halen een rif uit het grootzeil. De wind draait van ZW via W naar WZW,
kracht 5. Er wordt koffie met appeltaart geserveerd en uit de luidsprekers
klinkt weer pepermuziek. Er wordt brood gebakken! (zie
foto) Het labtopje kan weer op tafel, er zijn nog 2 ongelezen
mailtjes. Inmiddels heeft het adres van onze homepage behoorlijk wat
mensen bereikt en dat motiveert ons om alles goed bij te houden.
Aldert maakt hutspot met worst. Er is zelfs energie om te gaan douchen!
Met de resterende 2 riffen in het grootzeil en een stukje genua gaan we de
nacht in. Dit was een fijne dag!
Maandag 9 april, die golf van Biskaije komen we maar niet voorbij.
Het lijkt Ameland wel! Waar wij varen heet het Finisterre, dat is een stuk
westelijker dan de Golf van Biskaije. Deze dag is grauw maar in de loop
van de ochtend krijgen we weer vrolijk gezelschap: wel 15 dolfijnen! Ze
spelen met de golven en springen links en rechts om het schip heen. Aldert
slaapt en Anne probeert te filmen maar haar reactievermogen is niet zo
snel deze keer. Er staat 15 min zee op de film, ook leuk.
De beloofde NW wind blijft uit en we draaien een paar uur de motor erbij
om hoogte te winnen. Kaap Finisterre moet worden gerond. De wind blijft
WZW 4-5. Aangenaam is het niet want er staat een knobbelige zee. De diesel
die we in Ierland getanked hebben blijkt niet zo schoon. De filters bij de
kachel raken verstopt. Gelukkig heeft Aldert nieuwe filters mee. Het is
een vies karweitje en de kachel gaat nog een paar keer uit. Maar
uiteindelijk blijft-ie weer gezellig branden zodat we dit laatste stukje
niet in de kou hoeven zitten. Waarschijnlijk is het vanaf volgende week
niet eens meer nodig om de kachel aan te hebben!
Dinsdag 10 april. De zon breekt door als we de Spaanse kust
naderen. Cabo Finesterre, zou dat "de einden der aarde"zijn? (zie
foto)
Nu we zo dicht langs de kust varen doet het mobieltje het. We bellen naar
huis dat we de oversteek veilig hebben overleefd. Als we horen hoe onze
ouders daarover in spanning zaten moeten we even iets wegslikken. Wat doen
we ze aan?! Maar we horen dat ze ook wel heel trots zijn op ons en dat is
natuurlijk fijn om te horen.
We proberen de nieuwe genaker nog eens bij te zetten. (zie
foto) Dat wordt geen succes en na de tweede poging stoppen we
"Maysha" voorlopig maar weer in het zeilluik. Onze (nieuwe)
nederlandse vlag is na drie dagen windkracht 9 een stukje korter geworden,
de rafels hangen erbij. Vandaag staat een lekker windje, schuin van
achteren; een bakstag wind. Alleen met de Genua varen we 5-6 knopen, dat
schiet lekker op. Volgens de boordcomputer kunnen we morgenvroeg in Porto
zijn. De nachtwacht is druk. We varen relatief vlak onder de kust en daar
varen de meeste vissers ook. Het is af en toe lastig om in te schatten
welke kant ze op gaan. Aan de andere kant vliegen de uren zo voorbij. Als
de zon opkomt varen we op de kust aan. (zie
foto) Om goed 7 uur maken we de touwen vast in Porto Atlantico,
de jachthaven in Leixoes, 5 kilometer van Porto verwijdert. Daar komt de
port vandaan. Rond 8 uur bellen we naar huis om te melden dat we aan de
wal zijn. Er is al heel wat aktiviteit in Groningen: Pa is al naar z'n
muziekclub. Dat is vroeg! We komen erachter dat we, na Ierland de klok een
uur de verkeerde kant hebben opgezet. Voor ons is het nu ineens 2 uur
later. Nou ja, we hebben de tijd aan onszelf en die besteden we de komende
uren om nog even bij te slapen nadat we een glaasje port op de goede
aankomst hebben gedronken! terug naar boven